Kyrkolivsutskottets betänkande
2000:2
Jämställdheten i Svenska kyrkan

Kl 2000:2

I detta betänkande behandlas Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2000:5 Jämställdheten i Svenska kyrkan, i vilken föreslås att Kyrkomötet beslutar

att lägga 2000 års jämställdhetsredovisning till handlingarna.

Läronämnden har yttrat sig över skrivelsen. Yttrandet Ln 2000:10 bifogas betänkandet som bilaga.

Beträffande innehållet i skrivelsen hänvisas till denna.

Bakgrunden till den nu föreliggande skrivelsen är det beslut Ombudsmötet fattade år 1998, då Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet fick i uppdrag att återkomma med en ny rapport över jämställdhetssituationen vid en sådan tidpunkt att denna kan få betydelse för nomineringarna inför nästa kyrkoval. Den rapporten skulle även innehålla statistik över könsfördelningen bland de förtroendevalda på lokal nivå och på stiftsnivå.

Frågor om jämställdheten i Svenska kyrkan har behandlats av kyrko- och Ombudsmötet 1988, 1990, 1995, 1996, 1997 och 1998. De beslut som fattades av Ombudsmötet med anledning av 1995 års skrivelse (StSkr 1995:509) och de förslag som framlades i 1998 års skrivelse (StSkr 1998:505) samt en del av utskottets uttalande då finns redovisade i den nu föreliggande skrivelsen.

Kyrkolivsutskottet har med intresse tagit del av Kyrkostyrelsens skrivelse om jämställdheten i Svenska kyrkan. Utskottet delar Läronämndens uppfattning att den teologiska bearbetningen av genderfrågor i kyrka och samhälle är viktig för Svenska kyrkan. Därför anser utskottet i likhet med vad Läronämnden anför att den redovisning som skall lämnas till 2004 års Kyrkomöte utvidgas så att den, förutom det statistiska siffermaterialet som nu föreligger, även omfattar analys och reflektion kring dessa frågor.

I en ambition att uppnå en föryngring av de som nomineras till förtroendeuppdrag anser utskottet att det skulle vara värdefullt om det i skrivelsen hade funnits en redovisning av genomsnittsåldern för kvinnor och män som är förtroendevalda på nationell nivå. Utskottet vill avslutningsvis betona vikten av att det material, rörande jämställdheten i Svenska kyrkan, som redovisas i skrivelsen verkligen blir spritt till dem som ansvarar för nomineringsarbetet, på samtliga nivåer, inför nästa kyrkoval.

Utskottet hemställer beträffande Jämställdheten i Svenska kyrkan

att Kyrkomötet beslutar med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2000:5 Jämställdheten i Svenska kyrkan att lägga den till handlingarna.

Uppsala den 18 maj 2000

På kyrkolivsutskottets vägnar

Gerd Gullberg-Johnson

Marie Schött

Närvarande: Gerd Gullberg-Johnson, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Irene Pierazzi, Ann-Charlotte Svensson, Per-Åke Axelsson, Bengt Gustafsson, Sigvard Härnring, Margareta Holmberg, Björn-Eric Carlsson, Alf G Johansson, Åke Utterberg, Roland Johansson, Anna Lundblad Mårtensson, Kerstin Zetterberg.

Biskop Lars-Göran Lönnermark har deltagit i utskottets överläggning.

Läronämndens yttrande
2000:10
om jämställdheten i Svenska kyrkan

Till läronämnden har för yttrande överlämnats KsSkr 2000:5 om jämställdheten i Svenska kyrkan.

Läronämnden har med intresse tagit del av redovisningen av jämställdhetssituationen och jämställdhetsarbetet i Svenska kyrkan. Eftersom den teologiska bearbetningen av genderfrågor i kyrka och samhälle är viktig för Svenska kyrkan, vore det önskvärt att den redovisning som skall lämnas 2004 utvidgas, så att den ger en samlad bild inte bara av jämställdhetssituationen utan också av det analys- och reflektionsarbete i dessa frågor som pågår inom Svenska kyrkan.

Uppsala den 9 maj 2000

På läronämndens vägnar

KG HAMMAR

Carl Axel Aurelius

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius*, biskop Lars-Göran Lönnermark, biskop Jonas Jonson, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Lars Eckerdal, biskop Karl-Johan Tyrberg, biskop Rune Backlund, biskop Caroline Krook, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Edgar Almén, Fredrik Lindström.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.