Alternativa karriärvägar för präster

Kyrkomötet framhåller värdet av att utveckla prästtjänsten och hitta alternativa karriärvägar för präster vid sidan av kyrkoherdetjänster och konstaterar att kyrkoordningen redan idag ger möjlighet till detta. Därför avslog Kyrkomötet en motion som vill tillsätta en utredning i detta ärende. Kyrkomötet pekade också på de möjligheter som finns i att man lokalt och i samverkan med stift och med andra församlingar kan utveckla prästtjänsten.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:24 av Tony Guldbrandzén om alternativa karriärvägar för präster

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2000:8 Alternativa karriärvägar för präster

Alternativa karriärvägar för präster

Table Of ContentsNext Page