2000:24
av Tony Guldbrandzén
om alternativa karriärvägar för präster

KMot 2000:24

De flesta präster är idag församlingspräster. Efter utbildningsåret som pastorsadjunkt följer komministertjänst och sedan blir omkring 70 procent förr eller senare kyrkoherdar. Vid sidan om detta finns stiftstjänster och tjänster vid rikskyrkan, samt vid olika kyrkliga organisationer.

I församlingarna utvecklas allt mer specialinriktningar på komministraturerna. Sjukhuspräst har under lång tid varit en sådan specialinriktning där stift/församlingar har krävt speciell kompetens och utbildning. Men ofta annonseras också tjänster ut som diakonipräst, ungdomspräst eller arbetslivspräst.

Nya tjänster skulle också kunna utvecklas i större församlingar eller i kontrakt som hade särskilt ansvar för homiletik, kateketik, själavård och eventuellt andra specialiteter. I vår nya KO finns möjlighet för domkapitlet att ange speciella villkor för att få inneha den typen av tjänster.

Det finns ett behov att låta dessa och liknande tjänster få utvecklas till specialtjänster som skulle kunna vara ett alternativ till kyrkoherdetjänster för ett antal präster. Det är många som inte vill ta det arbetsledande ansvaret men trots det få bidra med specialkompetens, och få utsikt att nå en lön som motsvarar en kyrkoherdes. För att möjliggöra detta måste dessa tjänsterna få mer officiell status, vidarutbildningsvägar bör kunna anges, och huvudinriktning på tjänsten klassificeras.

För att komma vidare behöver frågan utredas.

Med hänsyn till ovanstående hemställer jag

att Kyrkomötet beslutar uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda möjligheterna till alternativa karriärvägar för präster.

Stockholm den 14 mars 2000

Tony Guldbrandzén