Ansgarsliden

Den ekonomiska saneringen vid SKUC (Svenska kyrkans utbildningscentrum) och SKUAB (Svenska Kyrkans Utbildnings AB) har fullföljts och ekonomin är nu i balans. Verksamheten uppfyller alltså de krav som ombudsmötet 1997 ställde och därför avslog Kyrkomötet motionen som vill att SKUC och SKUAB ska avvecklas.

Det var i en skrivelse 1997 som Centralstyrelsen uttalade ambitionen att verksamheten skulle gå ihop inom tre år. Under framför allt 1999 har ekonomin sanerats och resultatet är numera positivt. Därför finns varken ekonomiska eller verksamhetsmässiga skäl att överväga någon avveckling.

Svenska kyrkans utbildningscentrum är en resurs för utbildning på nationell nivå.

Här kan du klicka dej fram till den/de motioner eller skrivelser föranlett beslutet, betänkandet som utförligare behandlar ämnet samt det formella beslutet.

Motion till Kyrkomötet 2000:73 av Bengt Olof Dike om att avveckla anslagsmottagaren Ansgarsliden

Budgetutskottets betänkande 2000:5 Ansgarsliden

Ansgarsliden