Kyrkostyrelsens skrivelse
2005:10
En liten bönbok

KsSkr 2005:10

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Visby den 15 juni 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

Genom skrivelsen lägger Kyrkostyrelsen fram förslag till en ny utgåva av En liten bönbok. Förslag till En liten bönbok har utarbetats av 2003 års bönbokskommitté och därefter remissbehandlats. En liten bönbok har tre huvudsakliga användningsområden. Den skall vara en hjälp i den enskildes böneliv, tillhandahålla ramar och innehåll för gemensamma andakter i församlingslivet samt utgöra ett stöd för var och en som i olika sammanhang har uppgiften att leda en andakt. En liten bönbok innehåller böner för olika tider under dagen och året, för livets skiften, för tro och tvivel samt ordningar för andakter vid särskilda tillfällen och morgon- och aftonböner för en vecka. Bland bönerna finns sådana som härstammar från fornkyrkan och sådana som formulerats i vår tid. Strävan efter ett inklusivt förhållningssätt och en ekumenisk förankring har präglat arbetet. Detta redovisas närmare i skrivelsen.

På grund av upphovsrättsliga skäl kan förslaget till bönbok inte publiceras på nätet

Innehåll

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1