Halvtid i Årtiondet för att övervinna våldet

Kyrkostyrelsen redovisar i skrivelsen vad Svenska kyrkan gjort under första halvan av ”Årtiondet för att övervinna våldet”. Det handlar om påverkan på FN och EU, bland annat genom samverkan inom Kyrkornas världsråd, Sveriges Kristna Råd med flera, men också om arbete på det lokala planet i Sverige. Kyrkomötet lägger redovisningen till handlingarna samt ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att fortsätta arbetet och lämna slutrapport år 2011. En motionär efterfrågar också ett tydligt fördömande av våldet i Zimbabwe. Kyrkomötet avslår motionen men påpekar för Kyrkostyrelsen vikten av att bidra till en förändring av den ytterst allvarliga situationen i Zimbabwe.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:5 om redovisning av Svenska kyrkans insatser under Årtiondet för att övervinna våldet

Motion 2005:75 av Bengt Olof Dike om kyrkan glömde våldet i Mugabes Zimbabwe

Ekumenikutskottets betänkande 2005:2 Svenska kyrkans insatser under Årtiondet för att övervinna våldet