Över- och underskott i församlingars budget

I kyrkoordningen finns krav på budgetbalans i församlingarnas ekonomi och på hur över- och underskott ska regleras. I en motion föreslås nya formuleringar som gör det tydligare hur ekonomiska beslut ska fattas. Även om detta är reglerat i kyrkoordningen idag finns utrymme för tolkningar om till exempel när en budget får underbalanseras eller hur uppkomna underskott ska återställas. Dessa frågor håller på att utredas. Kyrkomötet avslår därför motionen.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:14 av Britt Andersson och Sigvard Olsson om hanteringen av uppkomna överskott hos en församling

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande 2005:4 Hanteringen av uppkomna överskott hos

en församling