Kyrkostyrelsens skrivelse
till Kyrkomötet
2005:5
Redovisning av Svenska kyrkans insatser under Årtiondet för att övervinna våldet

KsSkr 2005:5

Kyrkostyrelsen överlämnar denna skrivelse till Kyrkomötet.

Uppsala den 20 april 2005

KG Hammar

Lars Friedner

Skrivelsens huvudsakliga innehåll

Kyrkomötet år 2001 behandlade KsSkr 2001:8 om Svenska kyrkans helhetssyn vad gäller vapenhandel, bistånd och konfliktförebyggande och uppdrog åt Kyrkostyrelsen att år 2005 till Kyrkomötet redovisa Svenska kyrkans insatser under Årtiondet för att övervinna våldet, 2001–2010, innefattande arbetet för att övervinna såväl direkt som strukturellt och kulturellt våld.

Det sammanhang och aktiviteter som Svenska kyrkan medverkat i inom ramen för Årtiondet för att övervinna våldet redovisas i denna skrivelse. Tyngdpunkten ligger inom den internationella verksamheten.

Skrivelsens huvudsakliga innehåll 1

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut 3

Inledning 3

Redovisning av aktiviteter 3

Konferenser 3

Seminarier 4

Kampanjer 5

Projekt 6

EU-relaterat nätverksarbete 7

Våld mot kvinnor 7

Arbetsgrupper och nätverk 8

Utdrag ur Kyrkostyrelsens protokoll 9

Kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att lägga redovisningen av Svenska kyrkans insatser under Årtiondet för att övervinna våldet till handlingarna.

Previous PageInnehållsförteckningNext Page