Samlevnadsfrågor

Samlevnadsfrågor har behandlats av Kyrkomötet flera gånger. De senaste åren har teologisk reflektion kring frågorna, liksom insatser för att stödja barn och familj, betonats och Kyrkomötet beslutar att godkänna sättet frågorna har handlagts på. Dessutom ställer sig Kyrkomötet bakom Kyrkostyrelsens konstateranden där man tar avstånd från fördömande, skuldbeläggande och diskriminering pga. sexuell orientering. Kyrkomötet beslutar också att kyrkoordningen ska ändras, bland annat så att en ordning för välsignelse över registrerat partnerskap kan utarbetas. Flera motioner som berör olika aspekter av frågan samt ett förslag om fortsatt utredning avslås av Kyrkomötet.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:9 om Samlevnadsfrågor

Gudstjänstutskottets betänkande 2005:2 Samlevnadsfrågor

Samlevnadsfrågor