Samverkan oavsett kön

Flera motioner behandlar de kvinnliga prästernas arbetssituation och hur kyrkoordningens bestämmelser om samverkan mellan alla präster oavsett kön tillämpas. Kyrkomötet menar att det står helt klart att det är arbetsgivarens ansvar att tillämpa gällande arbetsrättslagstiftning samt att ingripa så snart någon kränkande särbehandling på grund av kön förekommer. Kyrkomötet avslår samtliga motioner.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:28 av Olle Burell och Inger Olander om att sätta punkt för diskrimineringen av kvinnliga präster.

Motion 2005:54 av Bo Hanson m.fl om tillämpningen av behörighetsparagraf för kyrkoherdar.

Motion 2005:80 av Urban Gibson och Vivianne Wetterling om tillämpningen av kyrkoordningens behörighetsparagrafer.

Motion 2005:79 av Ingrid Smittsarve m.fl. om kvinnliga prästers situation.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:4 Samverkan oavsett kön

Samverkan oavsett kön