Kyrkoavgiften

Kyrkoavgiften tas ut i förhållande till medlemmens inkomst. Att införa regler i form av tak och golv för kyrkoavgiften har diskuterats vid tidigare kyrkomöten. En samlad analys av olika aspekter av kyrkoavgifter och eventuella förändringar pågår och kommer att läggas fram för Kyrkomötet 2007. En annan, nyligen avslutad, utredning har berört frågan om återbetalning av kyrkoavgiften för tiden efter medlemmens utträde. Med hänvisning till dessa båda utredningar avslår Kyrkomötet två motioner angående kyrkoavgifter.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:11 av Christina Odenberg om ”fattigs” möjlighet att kvarstå som medlem i Svenska kyrkan

Motion till Kyrkomötet 2005:98 av Erna Arhag om reglering av kyrkoavgift m.m. vid utträde

Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande