Kyrkomötets arbetsformer

Flera motioner rör kyrkomötets arbetsformer. Dessa håller på att ses över bland annat inom en pågående utredning om demokrati och delaktighet inom Svenska kyrkan. Ytterligare en motion föreslår att nationell nivå ska ta visst ansvar för ledamöternas utbildning i framförallt kyrkorätt och teologi. Kyrkomötet anser att ledamöternas fortbildning är en angelägen fråga men det är ett ansvar som vilar på respektive nomineringsgrupp. Därför beslutar Kyrkomötet att avslå motionerna.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:9 av Carl Axel Aurelius m.fl. om tid och utrymme för eftertanke, reflektion och samtal i Kyrkomötet

Motion till Kyrkomötet 2005:13 av Curt Forsbring och Sten Bergström om tematiska kyrkomöten

Motion till Kyrkomötet 2005:18 av Bo Lennart Anbäcken om fördelning av talartiden i Kyrkomötets plenum