Ekonomi- och
egendomsutskottets betänkande
2005:1
Kyrkoavgiften
|
Kyrkomötet
EE 2005:1
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas två motioner som berör kyrkoavgiften. Motion 2005:11 vill befria dem med sämst ekonomi från kyrkoavgift och motion 2005:98 vill få till stånd ekonomisk reglering av utträdande medlemmars kyrkoavgift. Utskottet avslår motionerna med hänvisning till en påbörjad och en avslutad utredning.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att
1. avslå motion 2005:11.
2. avslå motion 2005:98.
Redogörelse för ärendet
Motionerna
Motion 2005:11 av Christina Odenberg, ”Fattigs” möjlighet att kvarstå som medlem i Svenska kyrkan
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda hur man skall undvika att personer lämnar Svenska kyrkan därför att man inte har råd att längre vara medlem samt snarast återkomma till Kyrkomötet med förslag till regler i kyrkoordningen i frågan.
Motion 2005:98 av Erna Arhag, Reglering av kyrkoavgift m.m. vid utträde
Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att till 2006 års kyrkomöte redovisa och lämna förslag till principer vid ekonomisk reglering m.m. av utträdande medlemmars kyrkoavgifter.
Utskottet
Bakgrund
Det framgår av kyrkoordningens 42 kap. 1 § att kyrkoavgiften regleras i lag:
Av 7–8 §§ lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan framgår att den som tillhör Svenska kyrkan skall betala lokal och regional kyrkoavgift samt vem som skall besluta om kyrkoavgift.
Av 4 § lagen (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund framgår att kyrkoavgiften skall beräknas på samma underlag som den kyrkotillhöriges kommunala inkomstskatt skall beräknas på.
Följaktligen beräknas kyrkoavgiften procentuellt med den kommunalt beskattningsbara inkomsten som grund. I och med att kyrkoavgiften ersatt kyrkoskatt redovisas numera också avgiftsbeloppet i slutskattsedeln.
Tak och golv för kyrkoavgiften
Införande av s.k. tak och golv för kyrkoavgiften har varit föremål för diskussion vid Kyrkomötet flera gånger sedan relationsförändringen och senast vid 2004 års kyrkomöte då Läronämnden särskilt lyfte fram de ekonomiskt sämst ställdas villkor som en teologiskt viktig fråga (EE 2004:1 och Ln 2004:6y). Utskottet anslöt sig till Läronämndens tankar men istället för att initiera nya uppdrag efterlyste utskottet till 2005 års kyrkomöte en samlad bedömning av alla utredningar som berör kyrkoavgiftsfrågan. De utredningar som nämns i utskottsbetänkandet är Solidariteten kring den rikstäckande verksamheten (SKU 2003:1) och Utträden som utmanar. Analys av de processer som leder till utträde ur Svenska kyrkan (SKU 2003:2) samt två rapporter som skulle presenteras för Kyrkostyrelsen hösten 2004, nämligen utredningsrapporten Tak och golv för kyrkoavgiften – kartläggning av uppbördstekniska förutsättningar m.m. och en rapport kring återbetalningsfrågan. Vid sitt sammanträde i oktober 2004 beslutade Kyrkostyrelsen att arbetet inledningsvis skulle inriktas på frågan om återbetalning av kyrkoavgiften. I april 2005 beslutade styrelsen
att uppdra åt kyrkokansliet att göra en fortsatt analys av såväl de ekonomiska som övriga konsekvenser som blir följden av att tak och golv införs på kyrkoavgiften. I analysen skall ingå att se över i vad mån ett sådant införande får återverkningar på utjämningssystemet och vilka eventuella ändringar i detta som behövs för att ett tak och/eller golv på kyrkoavgiften skall kunna införas.
Enligt beslutet avser styrelsen att återkomma med ärendet till 2007 års kyrkomöte (Kyrkostyrelsens protokoll 2005:2).
Återbetalning av kyrkoavgift
I skrivelsen till årets kyrkomöte Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets ärenden (KsSkr 2005:3 angående KmSkr 2003:12 med Kr 2003:2) redovisar Kyrkostyrelsen resultatet av uppdraget från 2003 års kyrkomöte att utreda en modell med återbetalning av kyrkoavgift för tiden efter medlemmens utträde. I den till skrivelsen bilagda promemorian föreslås att 2005 års kyrkomöte skall fatta ett principbeslut om att ekonomisk ersättning skall utgå och att Kyrkostyrelsen bör få i uppdrag att återkomma till 2006 års kyrkomöte med ett slutligt förslag. Efter en remissbehandling har styrelsen dock beslutat att avstå från att lägga fram ett förslag i frågan. Beslutet motiveras med att kyrkoavgiften bör kunna ses som en årsavgift, att den föreslagna modellen ter sig mycket omständlig och att den skulle kräva en omfattande administration utan att ändå bli helt rättvis. Styrelsen berör i det här sammanhanget inte problemet med att den utträdde personen förlorar rätten till att kunna få del av kyrkliga handlingar avgiftsfritt. I den skrivelse (KsSkr 2003:7) som resulterade i utredningsuppdraget konstaterade styrelsen avslutningsvis:
I avvaktan därpå (dvs. en förändring) skall de nuvarande reglerna gälla. Det skall här noteras att kyrkoherden på pastorala grunder beslutar om den utträdde enskildes rätt att erhålla en kyrklig tjänst. Blir beslutet att sådan rätt föreligger är det inte rimligt att avgift tas ut av den som utträtt men fortfarande betalar kyrkoavgift.
Överväganden
Tak och golv för kyrkoavgiften
Motion 2005:11 lyfter fram de ekonomiskt sämst ställdas villkor. Utskottet anser, precis som vid 2004 års kyrkomöte, att frågan är viktig.
I utredningsrapporten Tak och golv för kyrkoavgiften finns uppgifter om hur fördelningen av kyrkoavgiftsbeloppet var år 2001. Där framgår att ungefär hälften av de kyrkotillhöriga betalade mellan 1000 och 3000 kr exklusive begravningsavgift. En inte obetydlig andel betalade ingen kyrkoavgift alls. Detta beror bl.a. på grundavdraget i den allmänna skattelagstiftningen.
Då Kyrkostyrelsen nyligen initierat en utredning kring frågan om tak och golv för kyrkoavgiften kommer problematiken som motionen tar upp att behandlas där. Utskottet anser att inga ytterligare initiativ behövs och föreslår därför avslag till motion 11.
Återbetalning av kyrkoavgift
Utskottet anser att Kyrkostyrelsen efter sin utredning dragit en rimlig slutsats i frågan om återbetalning av kyrkoavgiften vid utträde men utskottet ser samtidigt det problematiska med den i vissa fall långa avgiftsperioden efter utträde som motionären lyfter fram. Men problematiken kan inte ses som enbart ekonomisk. Motiven till utträden kan vara mycket olika och sammansatta, likaså kontakterna mellan personen och församlingen efteråt. Avgiftssystemet kan förklaras för personen men relationen och eventuella kontakter mellan denne och församlingen efter utträdet kräver pastoral omsorg. Såsom styrelsen skriver i ovannämnd skrivelse (KsSkr 2003:7) är även besluten angående kyrkliga handlingar och ekonomin kring dem en del av den pastorala uppgiften som kyrkoherden har att ta hand om.
Utskottet anser att den ekonomiska frågan är utredd och föreslår därför avslag till motion 98.
Uppsala den 29 september 2005
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Reidar Gustafsson
Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Inga-Lisa Eklundh, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Ingvar Eriksson, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Ingrid Smittsarve, Christer Mohlin, Erling Öhman, Fredrik Sandström och Åke Bendix.
Biskop Hans Stiglund har deltagit i utskottets överläggningar.
|