Kyrkoantikvarisk ersättning efter år 2009

Kulturminneslagen anger att Svenska kyrkan har rätt till viss statlig ersättning för vård och underhåll av kyrkliga kulturminnen. Avstämning av ersättningsnivån ska ske vart femte år med början år 2009. Inför detta kommer Kyrkostyrelsen att överlägga med staten om förutsättningarna för kyrkans vård av de kyrkliga kulturminnena. Kyrkomötet beslutar därför att avslå en motion i denna fråga eftersom det som efterfrågas till stor del redan tillgodoses.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:46 av Kerstin Zetterberg m.fl.om den kyrkoantikvariska ersättningen efter år 2009

Kyrkorättsutskottets betänkande 2005:6 Den kyrkoantikvariska ersättningen efter år 2009

Kyrkoantikvarisk ersättning efter år 2009