Regleringen av Svenska kyrkan i utlandet

Flera motioner och en skrivelse handlar dels om regleringen av Svenska kyrkan i utlandet i Kyrkoordningen, dels om dess demokratiska struktur och om utlandssvenskars medlemskap i Svenska kyrkan. Kyrkomötet avslår motionerna och skrivelsen.

Nyligen har förändringar genomförts av organisationen av Svenska kyrkan i utlandet och en utvärdering av organisationsförändringen var planerad att äga rum om några år. Kyrkomötet beslutar att denna utvärdering ska tidigareläggas.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:7 om fortsatt reglering av Svenska kyrkan i utlandet

Motion 2005:43 av Reidar Gustafsson och Torgny Larsson om SKUT:s ställning i Svenska kyrkan

Motion 2005:95 av Åke Blomqvist och Susann Torgerson om medlemskap och rösträtt i SKUT-församling