Utlämnande av handlingar

För att bättre värna den personliga integriteten föreslår Kyrkostyrelsen att kyrkoordningen ändras så att domkapitlet och biskopen själva får pröva utlämnande av handling som rör deras egen verksamhet. I dag kan denna typ av prövning hamna hos stiftsstyrelsen, vilket gör att känsliga personliga uppgifter riskerar att spridas i en vidare krets. Kyrkostyrelsen föreslår dessutom att domkapitlet ska få delegera beslutsfattandet till ordförande, vice ordförande och sekreterare. Kyrkomötet antog Kyrkostyrelsens förslag.

Skrivelse/Motion

Kyrkostyrelsens skrivelse 2005:11 till Kyrkomötet.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:1 Prövning av begäran att utfå handlingar.

Prövning av begäran att utfå handlingar.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa