Diakonala insatser mot arbetslösheten

Idag finns stora möjligheter till lokal samverkan mellan församling, arbetsförmedling och försäkringskassan när det gäller rehabilitering av arbetslösa och långtidssjukskrivna. Bräcke diakoni i Göteborg arbetar sedan 1997 på nationellt uppdrag med denna fråga och håller på att komplettera sin webbplats med en idébank med goda exempel från församlingar runt om i landet. Inom detta område är det alltid de lokala förutsättningarna som avgör hur samarbetet ska utformas och utvecklas.

Därför beslutar kyrkomötet att avslå den motion som föreslår en central överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter och Svenska kyrkan i denna fråga.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2005:25 av Sven Håkansson m.fl. om diakonala insatser mot arbetslösheten

Kyrkolivsutskottets betänkande 2005:9 Diakonala insatser mot arbetslösheten

Diakonala insatser mot arbetslösheten