Diakonernas ställning i Svenska kyrkan

I en motion föreslås att det ska införas en bestämmelse om hur många diakontjänster som ska finnas i varje församling. Dessutom föreslås ett introduktionsår för diakoner. Kyrkomötet anser att det varken är realistiskt eller lämpligt att fastställa ett obligatoriskt antal diakonitjänster och ser det inte heller som möjligt att nu fatta beslut om ett introduktionsår för diakoner.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:68 av Birgitta Josefson Hultgren om diakonernas ställning i Svenska kyrkan.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:7 Diakonernas ställning i Svenska kyrkan

Diakonernas ställning i Svenska kyrkan.

FöregåendeInnehållsförteckningNästa