Kyrkolivsutskottets betänkande
Diakonala insatser mot arbetslösheten

Kl 2005:9

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionen 2005:25 om diakonala insatser mot arbetslösheten. Det finns redan stora möjligheter för en lokal samverkan mellan församling, arbetsförmedling och försäkringskassa. Svenska kyrkans arbetslivscentrum sprider information om de lokala initiativ som genomförs och det kan ge inspiration och stöd för andra som vill utveckla relationer lokalt. Utskottet föreslår därför avslag på motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2005:25

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2005:25 av Sven Håkansson m.fl., Diakonala insatser mot arbetslösheten

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att i samråd med Arbetsmarknadsverket, Försäkringskassan och Församlingsförbundet utforma en överenskommelse om samverkan i avsikt att underlätta rehabilitering av arbetslösa och långtidssjukskrivna genom möjligheter till arbetsträning och praktikplatser inom kyrkan.

Utskottet

Bakgrund

Enligt den statistik som tas fram av Statistiska Centralbyrån (arbetskraftsundersökningar, AKU) var den öppna arbetslösheten i juli 2005 6,9 procent i Sverige. Motsvarande siffra från Arbetsmarknadsverket var 6,0 procent. Enligt Arbetsmarknadsverkets veckostatistik var drygt 274 200 personer öppet arbetslösa under vecka 34 år 2005 och drygt 381 600 personer arbetslösa eller verksamma i arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram.

Vid Bräcke Diakoni i Göteborg finns sedan 1997 Svenska kyrkans arbetslivscentrum som arbetar på nationellt uppdrag av Svenska kyrkans nämnd för kyrkolivets utveckling. Arbetslivscentrums uppgift är främst att utveckla samarbetet med arbetsmarknadens parter men också att utveckla frågor som handlar om arbetsmiljö. Man anordnar utbildningar, seminarier och utvecklar metoder. Exempel på konkreta arbetslivsprojekt kommer att publiceras i en vidareutvecklad och uppdaterad idèbank på Internet under hösten 2005. I denna idébank kommer några av alla exempel på hur kyrkan möter arbetsliv och människor i perioder av arbetslöshet och sjukskrivning att publiceras. Det kommer också att finnas möjlighet att själv lägga in material i idébanken. I tidskriftsserien Mitt i församlingen nr 2000:2, Ge kyrkan liv – arbetsliv finns arbetsområdet kyrka och arbetsliv beskrivet, liksom exempel på samarbeten och projekt som var aktuella då. Bräcke Diakoni erbjuder i dag en kvalificerad yrkesutbildning om 80 p i Boendepedagogik för långtidsarbetslösa med syfte att öka chanserna att få arbete som personliga assistenter.

Det finns flera exempel på församlingars arbete för arbetslösa och sjukskrivna. Mötesplatser skapas, självhjälpsgrupper bildas och enskilda samtal förs. I Tegs församling i Umeå inbjuder man till halvdagsseminarium för den som i sin tur arbetar med långtidssjukskrivna som har utmattningsdiagnoser. Det finns också församlingar som Öja församling på Gotland, som förutom arbetsplatsbesök, arbetsträning, samvaro och meditation erbjuder en psykoterapeutisk behandling under sjukskrivningen i sin församling.

Ett intressant arbetsmarknadsprojekt som genomförs med EU-medel, Nya tag, bedrivs av Hela Människan i Gislaved med en diakon från Gislaveds pastorat som projektledare. Målsättningen med projektet är att hälften av de arbetslösa deltagarna skall ha fått anställning efter projektets slut, alternativt ha påbörjat studier eller startat eget företag. En arbetsgrupp för kyrka och industri i Gislaved grundades i samband med att däckfabriken Continental lades ned. Arbetsgruppen fanns med som ett extra stöd på fabriken redan veckorna före nedläggning och har sedan dess bedrivit ett samarbete med arbetsförmedling, fackföreningar och andra organisationer såsom Korpen och Ria. Inom kursverksamheten Nya tag har arbetslösa fått olika sorters stöd för att få tillbaka hoppet och framtidstron men också erbjudande om anställning på kortare tid i en Second Hand-affär som bedrivs inom projektets ram.

Överväganden

Det finns flera goda exempel på församlingars engagemang till stöd för arbetslösa och långtidssjukskrivna genom erbjudanden om rehabilitering och möjligheter till arbetsträning och praktikplatser inom kyrkan. Här, liksom i många andra av kyrkans uppgifter, är de lokala förutsättningarna det avgörande för en meningsfull samverkan. För de församlingar som har ett intresse av att göra en insats på detta område finns det oftast redan stora möjligheter. Det behövs därför inga centrala överenskommelser för att möjliggöra sådan samverkan även om utskottet delar motionärernas intentioner.

Svenska kyrkans arbetslivscentrums uppdrag att utveckla metoder och sprida information om konkreta exempel på hur kyrkan möter arbetsliv och människor i perioder av arbetslöshet och sjukskrivning är en tillräcklig insats till stöd för församlingarnas fortsatta engagemang.

Det finns anledning att i detta sammanhang även nämna de individer som är dömda till samhällstjänst och där en lokal samverkan mellan frivården och kyrkan möjliggör en ny start i tillvaron.

Uppsala den 29 september 2005

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

Marie Nordström

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo Lennart Anbäcken, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Karin Perers, G. Olof Kjellström, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page