Diakon, präst eller biskop

Uppdragen som diakon, präst och biskop i Svenska kyrkan kräver vigning. I I en motion till Kyrkomötet föreslås att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att se över vad som gäller när någon som redan är vigd till ett uppdrag, får ett nytt vigningsuppdrag t ex som präst eller biskop. Kyrkomötet menar att någon översyn inte behövs och att den som får ett nytt uppdrag har kvar möjligheten att fullfölja uppdrag utifrån den tidigare vigningen. En diakon som vigts till präst kan till exempel fortfarande anställas som diakon. Kyrkomötet beslutar därför att avslå motionen.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:55 av Bo Hanson om diakon - präst - biskop.

Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande 2005:5 Diakon – präst – biskop

Diakon - präst - biskop