Svenska kyrkan, Pressmeddelanden
Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut
Sök
 

Tillsyns- och
uppdragsutskottets betänkande
2005:2
Behörigförklaring för uppdraget som präst i Svenska kyrkan

Kyrkomötet

TU 2005:2

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas tre motioner som avser behörigförklaring av präster från andra kyrkor för uppdraget som präst i Svenska kyrkan. Utskottet föreslår att Kyrkomötet med bifall till motion 2005:5 skall ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster kan få möjlighet att söka prästtjänst i Sverige. Utskottet föreslår att Kyrkomötet inte skall ge några närmare direktiv för arbetet. Utskottet menar att det inte behövs några ytterligare bestämmelser i kyrkoordningen om möjligheten för domkapitlet att besluta om delegation av beslut om behörigförklaring.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. bifalla motion 2005:5.

2. avslå motion 2005:26.

3. avslå motion 2005:67.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2005:5 av Allan Lewin och Esbjörn Hagberg, Utländska präster i Svenska kyrkan

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster kan få möjlighet att söka prästtjänst i Sverige.

Motion 2005:26 av Sven Håkansson m.fl., Uppdraget som präst i Svenska kyrkan för visst tillfälle

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta ett förslag om ett tillägg i 31 kap. 4 § kyrkoordningen som innebär att biskopen kan meddela tillstånd att utöva uppdraget som präst vid ett visst tillfälle.

Motion 2005:67 av Birgitta Wrede, Behörighetsförklaring av präster och diakoner vigda i annan kyrkas ordning

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till nästa kyrkomöte lägga fram förslag till ändring i kyrkoordningen

1. så att behörighetsförklaring för tillsvidareanställning av präster och diakoner vigda i kyrkor som avses i 31 kap. 2 § 1 st kyrkoordningen kan ske utan hinder av att de inte uppfyller de krav som ställs i 31 kap. 2 § 2, 3, 4, 6 st kyrkoordningen.

2. så att en bestämmelse införs som syftar till att säkerställa att den som efter en sådan behörighetsförklaring erhållit en anställning uppfyller de krav som bör ställas på denna person när vederbörande tjänstgör som präst eller diakon i Svenska kyrkan.

3. så att det tydligt framgår att 31 kap. 3 § innefattar även de villkor som ställs i 31 kap. 2 § och att de bestämmelser som avses i punkt 2 ovan skall gälla även efter behörigförklaring enligt denna paragraf.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motionerna 5 och 67. Yttrandet Ln 2005:1y är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Utskottet

Bakgrund

Gällande bestämmelser

I 31 kap. 1 § kyrkoordningen anges reglerna för behörighet att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan. Det finns två vägar för att bli behörig. Vanligen sker det genom prästvigning i Svenska kyrkans ordning. För att bli behörig på annat sätt krävs alltid att ett domkapitel beslutar en behörigförklaring enligt 31 kap. 2, 3 eller 4 § kyrkoordningen. I fråga om diakoner finns motsvarande bestämmelser i 32 kap. 1 § såvitt gäller behörigheten att utöva uppdraget som diakon och i 32 kap. 2, 3 och 4 §§ finns bestämmelser om en behörigförklaring av en diakon från en annan kyrka. I princip är innehållet i bestämmelserna om behörigförklaring av en präst respektive en diakon detsamma.

I 31 kap. 2 § finns bestämmelser som gäller när en präst utan någon begränsning i tiden skall behörigförklaras. Ett antal villkor skall vara uppfyllda för att domkapitlet skall kunna besluta om en sådan behörigförklaring. Domkapitlet får förklara den behörig att utöva uppdraget som präst som

1. är behörig att utöva uppdraget som präst i en annan evangelisk-luthersk kyrka inom Lutherska världsförbundet eller i en kyrka eller ett samfund som Svenska kyrkan genom beslut av Kyrkomötet ingått en överenskommelse om särskild ekumenisk samverkan med,

2. tillhör Svenska kyrkan,

3. har godtagbara kunskaper i svenska språket,

4. har sådana kunskaper och erfarenheter inom det praktisk-teologiska området som behövs för uppdrag som präst i Svenska kyrkan,

5. har förklarat sig beredd att i alla uppgifter tjänstgöra tillsammans med andra som vigts till ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst oavsett deras kön, och

6. inför biskopen i domkapitlet har gett löften motsvarande dem som finns i momentet Löftena i ordningen för prästvigning i Den svenska kyrkohandboken.

I Svenska kyrkans centralstyrelses kyrkoordningsskrivelse till 1999 års kyrkomöte sägs att en behörigförklaring enligt 31 kap. 2 § medför en behörighet som, eftersom den inte är tidsbegränsad, kan ligga till grund för att söka och inneha en prästtjänst. I kyrkoordningsskrivelsen konstateras i anslutning till punkt 2 i 31 kap. 2 § att det är ett krav för prästvigning att tillhöra Svenska kyrkan och ett villkor för att vara präst i Svenska kyrkan. Därför finns också bestämmelser i 31 kap. 11 § enligt vilka en präst som utträtt ur Svenska kyrkan skall förklaras obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst. Den som enligt 4 § förklarats behörig att utöva uppdraget som präst för ett visst tillfälle eller en viss tid undantas från bestämmelserna om att tillhöra Svenska kyrkan. Beträffande kravet på godtagbara kunskaper i svenska språket framhålls i kyrkoordningsskrivelsen att innebörden i detta krav kan skilja sig åt beroende på vilken befattning en präst innehar. Där anges att en präst i regel bör ha goda kunskaper i svenska språket men att det kravet dock inte alltid ställas på den som i sitt arbete i första hand använder ett annat språk än svenska, t.ex. en präst som är invandrare och arbetar bland sina landsmän. Beträffande punkt 6 om vigningslöftena sägs i skrivelsen att den punkten behöver gälla alla som behörigförklaras enligt 31 kap. 2 § hänsyn bl.a. till att biskopens och domkapitlets tillsyn över dem som utövar ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst är relaterad till dessa löften.

Enligt 31 kap. 3 § får domkapitlet om det finns särskilda skäl domkapitlet behörigförklara en präst från en annan kyrka än de kyrkor och samfund som avses i 31 kap. 2 § första punkten. Ett sådant beslut skall föregås att ett samråd i Biskopsmötet. I kyrkoordningsskrivelsen pekas på att gällande praxis innebär att en präst från den romersk-katolska kyrkan eller från en gammalkatolsk, orientalisk eller ortodox kyrka inte prästvigs på nytt vid övergång till tjänst i Svenska kyrkan. I dessa fall är det inte fråga om kyrkor där det finns ett uttryckligt ömsesidigt ämbetserkännande och inte heller en ömsesidig nattvardsgemenskap. Det är fråga om kyrkor som lever i viss kontinuitet med den odelade kyrkan; de är inte kyrkor eller tillhör kyrkofamiljer som direkt brutit med Svenska kyrkan eller den lutherska kyrkogemenskapen. Bestämmelsen om samråd i Biskopsmötet motiveras i skrivelsen med behovet av en tydlig och gemensam praxis för Svenska kyrkan. Även om det är ett domkapitel som beslutar om en behörigförklaring avser behörigheten inte enbart ett stift utan Svenska kyrkan som helhet. I skrivelsen sägs att det inte är möjligt att på ett uttömmande sätt räkna upp de kyrkor som avses 31 kap. 3 §. Där anges vidare att bestämmelserna 31 kap. 2 § punkterna 2–6 gäller även för den som behörigförklaras med stöd av bestämmelserna i 3 §.

I 31 kap. 4 § finns bestämmelser om möjligheten att behörigförklara en präst för ett visst tillfälle eller en viss tid. Vid en sådan begränsad behörigförklaring behöver de villkor som finns i 2 § inte vara uppfyllda. En behörigförklaring av detta slag får dock endast avse en präst från någon av de kyrkor som avses i 2 § första punkten. Avsikten med bestämmelserna i 4 § är inte att den som behörigförklaras skall anställas tillsvidare som präst i Svenska kyrkan. Bestämmelserna skall göra det möjligt för en präst i en annan kyrka med vilken Svenska kyrkan har särskilda ekumeniska relationer att tillfälligt tjänstgöra i Svenska kyrkan. I detta fall handlar det inte om att övergå till att vara präst i Svenska kyrkan på det sätt som gäller vid en behörigförklaring enligt 31 kap. 2 eller 3 §. Bestämmelserna i 4 § har en koppling till bestämmelserna i 17 kap. 17 § om möjligheterna för en präst i Svenska kyrkan att leda gudstjänster och kyrkliga handlingar i en kyrka med vilken Svenska kyrkan har särskilda ekumeniska relationer. De bestämmelserna innebär inte att en präst i Svenska kyrkan lämnar Svenska kyrkan och övergår till att bli präst i en annan kyrka.

Oavsett om en behörigförklaring sker enligt 31 kap. 2, 3 eller 4 § är det domkapitlet i ett visst stift som fattar beslutet. Vilket domkapitel som skall fatta beslutet anges i 31 kap. 15 §.

15 § Frågor om att anta någon till uppdraget som präst eller att enligt 2–4 §§ förklara någon behörig att utöva detta uppdrag prövas enligt följande:

      1. den som söker anställning som präst i ett stift

      domkapitlet i det stiftet

      2. den som inte söker anställning som präst i ett stift och är folkbokförd i landet

      domkapitlet i det stift där kandidaten är folkbokförd

      3. den som inte är folkbokförd i landet och skall tjänstgöra i ett visst stift utan att anställas

      domkapitlet i det stiftet.

      4. andra än de som avses i punkterna 1–3

      Domkapitlet i Uppsala stift.

Domkapitlet kan med stöd av bestämmelserna i 9 kap. 5 a § uppdra åt biskopen eller domprosten att besluta om behörigförklaring på domkapitlets vägnar.

Beslut av Överklagandenämnden avseende tolkningen av 31 kap. 2 och 4 §§

I sitt beslut 24/2005 har Svenska kyrkans överklagandenämnd prövat ett överklagande av beslut av ett domkapitel att behörigförklara Q, en präst från Danmark. Domkapitlet förklarade Q behörig enligt 31 kap, 4 § i avvaktan på att behörighetsprövning enligt 31 kap. 2 § kyrkoordningen skulle kunna ske. Denna behörigförklaring hörde samman med att Q sökte en komministertjänst i stiftet. Q förklarades behörig att anställas som komminister. Domkapitlets beslut överklagades av en medsökande som hävdade ”att 31 kap. 4 § KO inte är tillämplig såvitt gäller behörighetsförklaringen av sökanden Q utan att Q är enligt 31 kap. 2 § KO e contrario obehörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan”.

Vidare framfördes i klagoskriften att den tjänst som sökanden Q hade anmält sig som sökande till var varken en tjänst för visst tillfälle eller för viss tid, utan i stället en anställning tillsvidare som präst i Svenska kyrkan. ”Vid sådana förhållanden kan Q inte förklaras behörig enligt 31 kap. 4 § KO, utan han skall istället prövas utifrån vad som stadgas i 31 kap. 2 § KO. Att, som domkapitlet nu har gjort, förklara Q behörig enligt 31 kap. 4 § KO till en anställning tillsvidare som präst i Svenska kyrkan utgör i realiteten ett kringgående av vad som stadgas i 31 kap. 2 § KO.” Klaganden angav vidare att det saknades motivering till domkapitlets beslut att förklara Q behörig enligt 31 kap. 4 § KO och att domkapitlet i sitt beslut inte angivit skälen till att Q inte hade prövats enligt 31 kap. 2§ KO. ”Det torde emellertid inte te sig alltför långsökt att anta att det verkliga skälet härtill är att sökanden Q i nuläget inte uppfyller de fordringar som uppställs i 31 kap. 2 § KO för att förklaras behörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan. Vid sådana förhållanden skall emellertid sökanden Q förklaras obehörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan.”

Domkapitlet anförde i yttrande följande:

31 kap. 4 § kyrkoordningen tillämpas med stöd av 31 kap. 15 § p 1 för att möjliggöra fortsatt beredning av ärenden med utländsk sökande till prästtjänst och därmed skapa möjlighet för sådana sökande att verkställa behörighetskraven enligt 31 kap. 2 § kyrkoordningen. Då det inte är möjligt, enligt kyrkoordningen, att behörighetsförklara en utländsk präst från annan evangelisk-luthersk kyrka inom Lutherska världsförbundet för en tillsvidaretjänst som präst i Svenska kyrkan används 31 kap. 4 § kyrkoordningen för meriterade sökande. Detta för att göra det möjligt för denne att uppfylla de krav som ställs i 31 kap. 2 § kyrkoordningen, avseende p 2 och 4 men även vid behov p 3. Förutsättningen att sökanden ska tillhöra Svenska kyrkan är inte möjlig att uppfylla om denne inte tidigare är tillhörig eller om sökanden är bosatt utomlands vid ansökningstillfället, även om övriga förutsättningar uppfylls. [---] Enligt domkapitlets bedömning kan 31 kap. 4 § kyrkoordningen mycket väl tillämpas, trots att paragrafen inte i första hand är avsedd för detta, eftersom det handlar om en klart tidsbegränsad anställning. Domkapitlet är väl medvetet om att användandet av 31 kap. 4 § kyrkoordningen inte är möjlig att använda i samband med en tillsvidareanställning.

Överklagandenämnden undanröjde domkapitlets beslut i vad det avsåg behörighetsförklaring enligt 31 kap. 4 § kyrkoordningen av Q. I sitt beslut anförde Överklagandenämnden följande:

31 kap. 4 § innebär enligt sin ordalydelse att domkapitlet får behörighetsförklara en präst, som inte uppfyller kraven i 31 kap. 2 § kyrkoordningen, att för ett visst tillfälle eller en viss tid utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan. I 31 kap. 2 § kyrkoordningen uppställs bl.a. krav på tillhörighet till Svenska kyrkan (punkten 2). Av 31 kap. 2 § jämfört med 31 kap. 4 § kyrkoordningen följer att den som behörighetsförklarats endast för visst tillfälle eller viss tid undantas från kravet på tillhörighet till Svenska kyrkan. Avsikten är inte att den som behörighetsförklarats enligt 31 kap. 4 § kyrkoordningen skall anställas tillsvidare som präst i Svenska kyrkan. Bestämmelsen gör det däremot möjligt för en präst i en annan kyrka med vilken Svenska kyrkan har ekumeniska relationer att tillfälligt tjänstgöra i Svenska kyrkan. Det handlar då inte om att övergå till att vara präst i Svenska kyrkan (se CsSkr 1999:3, sid. 2–399).

Överklagandenämnden kan instämma i domkapitlets resonemang att det kan vara svårt för en utländsk sökande till en tillsvidareanställnings som präst att uppfylla kravet på tillhörighet i Svenska kyrkan redan vid ansökningstillfället. Mot bakgrund av vad som anförts ovan kan enligt Överklagandenämndens mening bestämmelsen i 31 kap. 4 § kyrkoordningen emellertid inte ges en så extensiv tolkning att det med stöd av nämnda bestämmelse skulle gå att behörighetsförklara en sökande till en tillsvidareanställning som präst i avvaktan på att samtliga krav i 31 kap. 2 § kyrkoordningen är uppfyllda.

Överklagandet skall därför bifallas på så sätt att domkapitlets beslut skall undanröjas såvitt det avser behörighetsförklaring av Q.

Överväganden

Kriterier för behörigförklaring

Motionerna 2005:5 och 2005:67 hänvisar till det tidigare återgivna beslutet 24/2005 från Svenska kyrkans överklagandenämnd. Det beslutet innebär att det inte är möjligt att med stöd av 31 kap. 4 § kyrkoordningen behörigförklara en sökande till en tillsvidareanställning som präst i avvaktan på att samtliga krav i 31 kap. 2 § kyrkoordningen är uppfyllda. Det som särskilt har uppmärksammats är kravet i 2 § 2 på att tillhöra Svenska kyrkan.

När det gäller de konkreta förslagen finns en skillnad mellan motionerna. I motion 2005:5 föreslås att Kyrkomötet skall ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster kan få möjlighet att söka prästtjänst i Sverige. I motion 2005:67 finns också förslag om ett uppdrag till Kyrkostyrelsen. Det förslaget innebär dock, till skillnad från förslaget i motion 2005:5, att Kyrkomötet i sitt beslut skall ge relativt detaljerade anvisningar för vad som skall bli resultatet av Kyrkostyrelsens översyn. Därtill tas i motion 2005:67 också upp frågan om behörigförklaring av diakoner.

Enligt utskottets mening är det angeläget att det sker en översyn av gällande bestämmelser. Det primära syftet bör vara det som anges i motion 2005:5, nämligen att det skall vara möjligt för utländska präster att söka prästtjänst i Svenska kyrkan. För den som är anställd tills vidare som präst i Svenska kyrkan bör även fortsättningsvis gälla att han eller hon skall tillhöra Svenska kyrkan. Det skall dock vara möjligt att söka en tjänst och behörigförklaras för den tjänsten utan att kravet på kyrkotillhörighet är uppfyllt. Det saknas enligt utskottets mening skäl för att Kyrkomötet närmare skall ange hur bestämmelserna bör ändras. Det är tillräckligt att ange vilket problem som behöver lösas. Mot denna bakgrund föreslår utskottet att Kyrkomötet bifaller motion 2005:5 och avslår motion 2005:67. Detta hindrar dock inte att Kyrkostyrelsen i sin prövning av kyrkoordningens bestämmelser även behandlar frågan om behörigförklaring av diakoner från andra kyrkor. Bestämmelserna i kapitel 31 om uppdraget som präst och i kapitel 32 om uppdraget som diakon har i huvudsak samma innehåll. Det är därför naturligt att förslag till ändringar i det ena kapitlet också medför förslag till ändringar i det andra kapitlet, om det inte finns sakliga skäl som talar emot detta.

Beslut om behörigförklaring

I motion 2005:26 föreslås att Kyrkomötet skall uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta ett förslag om ett tillägg i 31 kap. 4 § kyrkoordningen som innebär att biskopen kan meddela tillstånd att utöva uppdraget som präst vid ett visst tillfälle. I motionen anges att gällande bestämmelser medför merarbete för domkapitlet och lång handläggningstid.

I 9 kap. 5 a § kyrkoordningen sägs att domkapitlet får uppdra åt ordföranden eller vice ordföranden att besluta på domkapitlets vägnar om något annat inte sägs i 5 b §. Det finns inga särskilda bestämmelser i 5 b § om delegation av ärenden som gäller behörigförklaring enligt 31 kap. 4 §. Detta innebär att domkapitlet kan uppdra åt biskopen eller domprosten att besluta om behörigförklaring av en präst för visst tillfälle. Domkapitlet kan genom ett delegationsbeslut minska på handläggningstiden för ärenden som avser behörigförklaring av präster för visst tillfälle. Enligt utskottets mening saknas skäl för att Kyrkomötet i kyrkoordningen särskilt skall reglera frågan om vem som beslutar om behörigförklaring. Detta bör varje domkapitel få besluta utifrån gällande generella bestämmelser om delegation. Motion 2005:26 bör därför avslås.

Uppsala den 29 september 2005

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Christina Schnackenburg, Anna-Lena Forsdahl, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck, Åke Blomqvist och Lisbeth Göranson.

Biskoparna Anders Wejryd och Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Läronämndens yttrande

2005:1y

Anställningsvillkor för utländska präster

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2005:5 och 2005:67.

Läronämnden understryker betydelsen av det principiellt avgörande sambandet mellan kyrkogemenskap och uppdrag i Svenska kyrkans vigningstjänst. Ett uttryck för detta synsätt är att präster från andra kyrkor med vilka Svenska kyrkan står i kyrkogemenskap kan förklaras behöriga att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan. Det gäller den som är präst i annan luthersk kyrka inom Lutherska världsförbundet och kyrka med vilken Svenska kyrkan ingått överenskommelse om ekumenisk samverkan. Om en präst tillhör en sådan kyrka föreligger inte läromässiga skäl för krav på att tillhöra Svenska kyrkan för att bli behörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

    Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla betänkandenNext Page