2004:15
av Per Ingvarsson
Tjänster i kyrkan

Mot 2004:15

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att beakta frågan om könskvotering när det gäller antagningsförfarande till prästutbildningen (avser sista året på prästutbildningen) och församlingspedagogutbildningen, så att inget kön får mer än 60 procent av utbildningsplatserna.

Allt fler kvinnor prästvigs och utbildas till församlingspedagoger, vilket många naturligtvis ser med stor glädje. Men detta är inte helt oproblematiskt. Väldigt snart kommer en övervägande majoritet av prästerna och församlingspedagogerna att vara kvinnor (gäller även andra yrken inom Svenska kyrkan). Det innebär att alla pojkar från dagis och långt upp i tonåren uteslutande kommer att ha kvinnliga förebilder.

Detta är inte bra. Väldigt snart blir det en ond cirkel. Inga manliga förebilder (av präster och församlingspedagoger), inga nya manliga präster och församlingspedagoger. Därför måste vi redan nu göra något åt detta.

Det finns några sätt att komma tillrätta med detta:

♦ information

♦ högre lön

♦ kvotering

Naturligtvis skall vi försöka med alla tre möjligheterna. Men information är nog inte tillräckligt för att vända utvecklingen och högre lön, har vi råd till det? Kvotering kan vi däremot redan nu besluta om. Därför skall vi också redan nu göra detta innan det är helt försent.

Föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att beakta frågan om könskvotering när det gäller antagningsförfarandet till ”prästutbildningen” och församlingspedagogutbildningen, så att inget kön får mer än 60 procent av utbildningsplatserna.

Linköping Johannes Döparens dag, a.D. 2004

Per Ingvarsson