Närvaron i media

Svenska kyrkan måste finnas där människorna finns. Och det oavsett om det är fysiskt, på internet, i radio eller TV. Men till skillnad från den motion som föreslår att Svenska kyrkan ska ta fram underlag för egen radio- och TV-kanal, menar Kyrkomötet att Svenska kyrkans strategi är att bättre samverka med befintliga kanaler. Med den strategin ökar kyrkan bäst sin möjlighet att vara en öppen folkkyrka som kommunicerar med människor oavsett om de är engagerade, kritiska eller tvivlande. Kyrkomötet bejakar samtidigt intentionerna i den motion som vill samordna Svenska kyrkans närvaro på nätet, och beslutar att den redan pågående utredningen om samarbete med Lunarstorm även ska omfatta en strategi för Svenska kyrkans närvaro på nätet.

Skrivelse/Motion

Motion till Kyrkomötet 2004:76 av Carina Etander Rimborg om Svenska kyrkans närvaro på nätet

Motion till Kyrkomötet 2004:77 av Carina Etander Rimborg om Svenska kyrkans närvaro i radio och TV

Kyrkolivsutskottets betänkande 2004:7 Svenska kyrkans närvaro i media