Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Kyrkolivsutskottets betänkande
2004:7
Svenska kyrkans närvaro i media

Kyrkomötet

Kl 2004:7

Kl 2004:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas två motioner. I motion 2004:76 föreslås att Kyrkomötet skall ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram en projektplan och starta ett flerårigt projekt som kan samordna Svenska kyrkans närvaro på nätet. Utskottet delar motionärens uppfattning att Svenska kyrkans närvaro på nätet behöver samordnas. Utskottet föreslår med anledning av motionen att den utredning som pågår på Svenska kyrkans nationella nivå om ett eventuellt samarbete med LunarStorm utvidgas till att även omfatta ett övervägande av hur Svenska kyrkan skall vara representerad på nätet samt att detta arbete bör ske i kontakt med Svenska Kyrkans Unga.

I motion 2004:77 påtalar motionären att hon vill att Svenska kyrkan skall starta en egen radio- och TV-kanal och föreslår därför att Kyrkomötet skall ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag på hur sådana kanaler skulle vara upplagda samt ta fram målbeskrivningar för verksamheterna. Vidare föreslås ett projekt Svenska kyrkans ungdomsradio. Utskottet anser att Svenska kyrkan skall inrikta sig på bättre samverkan med befintliga medier samt pekar på de höga kostnaderna som en egen TV-kanal skulle innebära. Utskottet finner därför inte någon anledning att bifalla motionen utan föreslår att den avslås i sin helhet.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. med anledning av motion 2004:76 uppdra åt Kyrkostyrelsen att den utredning som pågår om ett eventuellt samarbete med LunarStorm utvidgas till att även omfatta ett övervägande av hur Svenska kyrkan skall vara representerad på nätet samt att detta arbete bör ske i kontakt med Svenska Kyrkans Unga.

2. avslå motion 2004:77, punkten 1.

3. avslå motion 2004:77, punkten 2.

4. avslå motion 2004:77, punkten 3.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2004:76 av Carina Etander Rimborg, Svenska kyrkans närvaro på nätet

Kyrkomötet beslutar att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att ta fram en projektplan och starta ett flerårigt projekt som kan samordna Svenska kyrkans närvaro på nätet.

Motion 2004:77 av Carina Etander Rimborg, Svenska kyrkans närvaro i radio och TV

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till nästa kyrkomöte ta fram ett underlag för hur en Svenska kyrkans radiokanal skulle vara upplagd samt att ta fram en målbeskrivning för verksamheten.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att överlägga med Göteborgs kyrkliga samfällighet och Radio Plus 103,1 om ett projekt Svenska kyrkans ungdomsradio, som efter utvärdering av projektet kan ligga till grund för en eventuell fortsatt verksamhet.

3. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till nästa kyrkomöte ta fram ett underlag för hur en Svenska kyrkans TV-kanal skulle vara upplagd, samt att ta fram en målbeskrivning för verksamheten.

Utskottet

Bakgrund

LunarStorm

LunarStorm (www.lunarstorm.se) är en svensk webbplats som drivs av företaget LunarWorks AB. LunarStorm är en av Sveriges fem populäraste webbplatser med ca 350 000 besökare per dygn. 80 procent av Sveriges ungdomar använder LunarStorm regelbundet. Där kan man utan kostnad skaffa sig en ”virtuell identitet” och delta i diskussioner, skriva i varandras gästböcker, presentera sig själv på en personlig hemsida etc.

Kyrkliga forum på nätet

Det finns flera kyrkliga forum på nätet. Ett sådant är Bibelsajten (www.bibelsajten.nu). Den skapades för att väcka nyfikenhet hos tonåringar kring Bibeln och visa vad Bibeln kan ha att göra med unga människors liv idag. Den vill vara en mötesplats där unga människors tankar om livet och Bibeln får mötas och brytas mot varandra. Bibelsajten drivs i samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga, EFS, Svenska Baptisternas Ungdomsförbund och Svenska Bibelsällskapet.

Ett annat forum på nätet är Fråga om tro och liv. Det är en tjänst på Svenska kyrkans portal www.svenskakyrkan.se. Där besvaras frågor om kristen tro, Bibeln, vad Svenska kyrkan står för etc. av särskilt utsedda personer. De flesta i svarspanelen är präster men det finns också musiker och diakoner i gruppen. Det är inte ett debattforum men det finns möjlighet att ge en kort kommentar till svaren.

Medieutredningen

År 1997 fattade Centralstyrelsen och Biskopsmötet beslut om en mediestrategi för Svenska kyrkan på nationell nivå. Enligt strategins målsättning skall Svenska kyrkan använda sina egna medier och förhålla sig till andras medier (massmedierna) så att kyrkans mål och verksamhet blir väl kända. Som en följd av den beslutade strategin initierades Svenska kyrkans medieutredning 1998–2000 och den redovisade sitt arbete i Kommunicera mera – med flera (Svenska kyrkans utredningar 2000:7).

Den huvudstrategi som utredningen förordade var att Svenska kyrkan i första hand skall inrikta sig på bättre samverkan med befintliga medier. Genom detta ansåg man att kyrkan bäst ökar sin möjlighet att vara en öppen folkkyrka som försöker nå människor; aktiva medlemmar, kritiska kristna, tveksamma tvivlare och samhället i stort. Mot bakgrund av detta ansåg utredningen att kyrkan inte skall skapa någon ny radio- eller TV-kanal. Bland övervägandena som ligger till grund för utredningens ställningstagande fanns även ekonomiska aspekter.

Utredningen har varit utsänd på remiss. De inkomna remissvaren visade på ett stort intresse för Svenska kyrkans kommunikation och på ett bejakande av den inslagna vägen. I den av utredningen föreslagna huvudstrategin, att kyrkan i första hand skall inrikta sig på bättre samverkan med befintliga medier och inte på att skapa nya, instämde i princip alla som lämnat remissvar. Flera betonade i sina svar att det är den enda möjliga vägen för Svenska kyrkan. En avvikande uppfattning på denna punkt hade bara Göteborgs stiftsstyrelse. De ansåg att den av utredningen föreslagna huvudstrategin är konserverande och att utredningens grund för att kategoriskt avvisa nya distributionskanaler förefaller väl svag. I sitt svar betonade de vidare att Svenska kyrkan bör överväga att skaffa egna medier på etermediaområdet. De angav sammanfattningsvis i sitt remissvar att kyrkan skall inrikta sig på samverkan med andra medier men med öppenhet för att utnyttja bl.a. ny teknik.

Sveriges Television

Sveriges Television är ett redaktionellt självständigt bolag, med public service-uppdrag. Tolkningen av detta uppdrag har skiftat över åren. Det har därför varit viktigt för Svenska kyrkan att komma i dialog med ledningen för religionsredaktionen och med ledningen för Sveriges Television.

Generalsekreteraren och informationschefen har tidigare besökt religionsredaktionen i Luleå för samtal med den då ansvarige för religionsprogrammen. I september 2003 träffade ärkebiskopen, generalsekreteraren och informationschefen programdirektören Leif Jacobsson, chefen för drama och kultur Ozan Sunar och Dag Tuvelius, nytillträdd ansvarig för religionsprogrammen. Vid båda tillfällena fördes förtroendefulla samtal om hur Svenska kyrkan kan medverka till ett utökat och mer varierat programutbud på religionsområdet i Sveriges Television, särskilt gudstjänster, och hur kvaliteten skulle kunna höjas. I centrum för samtalet fanns omsorg om alla TV-tittare som också är medlemmar i Svenska kyrkan, och deras möjlighet att ta del av reflektion och andakt.

Som några konkreta exempel på att dessa samtal burit frukt kan nämnas helgsmålsböner under vårvintern 2004 med Per Harling och kyrkokansliets fotograf Leif Gustavsson, och TV-gudstjänster med missionstema. Bara under de senaste veckorna har det producerats och sänts gudstjänster från Svenska kyrkans OS-café i Aten, en gudstjänst med tema Världens Kristus och två TV-gudstjänster i samband med Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, en gemensam satsning mellan Göteborgs stift, Göteborgs kyrkliga samfällighet och Kyrkostyrelsen. En serie med helgsmålsböner med ärkebiskopen KG Hammar är under planering och produktion.

Regelbundna andakter via Internet

Idag finns det en tjänst på Svenska kyrkans portal www.svenskakyrkan.se som heter Tankar inför helgen. Där publiceras personliga reflektioner om hur den kristna tron kan vägleda oss i vardagen. Det går också att öppna en ljudfil och lyssna till texten. Texterna har koppling till den kommande helgens tema och bibeltexter. Målgrupp är de som inte har en nära relation till kyrkan, men ändå kan ha en tro.

Kyrkomötets och ombudsmötets tidigare behandling av frågor om kristen radio- och TV-kanal

Vid 1997 års ombudsmöte förelåg det en motion (OMot 1997:520) i vilken det föreslogs att ombudsmötet skulle besluta att uppdra åt Stiftelsestyrelsen att utreda möjligheterna för Svenska kyrkan att vara med och erbjuda program i en egen eller samverkande TV-kanal. Kulturutskottet instämde helt i motionärens uppfattning att kyrkan borde höras och synas mer i media. Utskottet föreslog ändå att motionen skulle avslås, dels för att en satsning på en egen TV-kanal vore ett ekonomiskt vågspel och dels för att medieutredningen inte borde föregripas. Ombudsmötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Vid 1998 års ombudsmöte behandlades frågor om en kristen radio- och TV-kanal (OMot 1998:519 och 522, OK 1998:505 och 506). I den ena motionen föreslogs att ombudsmötet skulle uppdra åt Stiftelsestyrelsen att låta, den då pågående, medieutredningen grundligt undersöka vilka möjligheter som fanns för en rikstäckande radiokanal med Svenska kyrkan som huvudman. I den andra motionen föreslogs att den snabba utvecklingen på digital-TV-området skulle beaktas på ett tydligt sätt i medieutredningen. Kulturutskottet bejakade att det var viktiga områden som motionärerna önskade få belysta i medieutredningen. Utskottet ansåg dock att medieutredningens direktiv och kompetens borgade för att detta skulle komma att finnas med som en del i medieutredningen och ansåg därför att det inte fanns någon anledning att bifalla motionerna. Ombudsmötet följde utskottets förslag till beslut och motionerna avslogs.

Även vid 2001 års kyrkomöte förelåg det en motion (KMot 2001:73) om en kristen TV- och radiokanal. Motionären ansåg inte att Svenska kyrkans möjlighet att föra ut det kristna budskapet i media skulle vara tillräckligt om man följde medieutredningens förslag att det framför allt skall ske genom de existerande TV- och radiokanalerna utan föreslog om att Kyrkomötet skulle ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram underlag och förutsättningar för Svenska kyrkan att starta en egen TV-kanal och radiokanal samt ett eget produktionsbolag. Kyrkolivsutskottet påtalade (Kl 2001:1) att nästan samtliga remissvar som inkommit med anledning av medieutredningens förslag var positiva till att Svenska kyrkan i första hand skall inriktar sig på bättre samverkan med befintliga medier. Utskottet delade denna uppfattning. Utskottet ansåg dessutom att det inte fanns ekonomiska förutsättningar för Svenska kyrkan att starta och driva egen TV- och radiokanal och eget produktionsbolag och föreslog därför att motionen skulle avslås. Kyrkomötet beslöt i enlighet med utskottets förslag.

Överväganden

I motion 2004:76 påtalar motionären hur internet, inte minst för våra barn och ungdomar, skapat ett helt nytt sätt att vara och mötas på och att det är en naturlig plats för ungdomar att bl.a. söka svar på sina existentiella frågor. Motionären anser därför att Svenska kyrkan måste finnas med på ett tydligt och samlat sätt och att det bör vara en uppgift som ligger på den nationella nivån. Utskottet konstaterar att Svenska kyrkan har en ogenomtänkt närvaro på nätet och delar därför motionärens uppfattning att den behöver samordnas. Enligt vad utskottet erfarit har en förfrågan om samarbete riktats till Svenska kyrkans nationella nivå från LunarStorm och utreds för närvarande på informationsavdelningen. Utskottet anser att det är angeläget att det i den utredningen även övervägs hur Svenska kyrkan skall vara representerad på nätet och att detta sker i kontakt med Svenska Kyrkans Unga.

Motionären skriver i motion 2004:77 att hon vill att Svenska kyrkan startar såväl en egen radio- som TV-kanal. Utskottet har inte ändrat uppfattning i denna fråga utan vill lyfta fram sitt ställningstagande i betänkandet Kl 2001:1 att Svenska kyrkan i första hand skall inrikta sig på bättre samverkan med befintliga medier samt den ekonomiska aspekten vad avser kostnaderna för att driva en egen TV-kanal. Utskottet vill betona att det är viktigt att vi inom Svenska kyrkan utvecklar kompetens inom området. Mediaträning är därför nödvändig för att Svenska kyrkans samverkan med public service-företagen skall präglas av en hög kvalité.

Eftersom utskottet anser att Svenska kyrkan inte bör starta någon egen radio- och TV-kanal finner utskottet inte någon anledning att bifalla någon del av motionen. När det gällerpunkten 2 i motionärens förslag kan utskottet konstatera att det är bra att det finns alternativa radiokanaler som särskilt vänder sig till ungdomar men av principiella skäl kan utskottet inte bejaka en rikstäckande Svenska kyrkans ungdomsradio. Utskottet vill istället betona vikten av det lokala engagemanget och förordar därför att sådana radiokanaler bedrivs på lokal nivå.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

        Marie Schött

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo E Nilsson, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Monika Sandström, Birgitta Josefson-Hultgren, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp