Motion till Kyrkomötet
2004:77
av Carina Etander Rimborg
Svenska kyrkans närvaro i radio och TV
|
Kyrkomötet
Mot 2004:77
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till nästa kyrkomöte ta fram ett underlag för hur en Svenska kyrkans radiokanal skulle vara upplagd samt att ta fram en målbeskrivning för verksamheten.
2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att överlägga med Göteborgs kyrkliga samfällighet och Radio Plus 103,1 om ett projekt Svenska kyrkans ungdomsradio, som efter utvärdering av projektet kan ligga till grund för en eventuell fortsatt verksamhet.
3. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till nästa kyrkomöte ta fram ett underlag för hur en Svenska kyrkans TV-kanal skulle vara upplagd, samt att ta fram en målbeskrivning för verksamheten.
Motivering
En egen TV-kanal
Det finns ingen kommunikation som är mer oslagbar än det direkta mötet med en annan människa där jag blir sedd, hörd och uppmärksammad. Vi har hela Bibeln som levande bevis på detta. Men idag är det tyvärr allt för många människor som aldrig blir sedda eller lyssnade på. Problemet finns i alla samhällsklasser och åldrar men inte minst bland våra barn och ungdomar.
När skolan slutar på eftermiddagen går de allra flesta barn över 10 år hem till ett tomt hem i väntan på att någon vuxen skall komma hem. Många barn väljer då att sätta sig framför TV:n eller datorn.
På TV visas på eftermiddagarna många olika dokusåpor där människor stängs in på hotell eller i hus och skall tävla mot varandra. Gärna dricka sprit och ha sex, detta är ju alltid publikdragande. Är det inte dokusåpor så är det ”vanliga” såpor som pågår i all oändlighet och erbjuder en verklighetsflykt från den egna vardagen. ”Dallas” och ”Lödder”, de första utländska såporna som kom till Sverige, kan idag verka hur oskyldiga som helst i jämförelse. TV-bolagen använder människor som leksaker och epitetet förnedrings-TV känns inte främmande som ett samlingsnamn. Eller så skall man ringa in och vara med och spela bokstavsspel och vinna pengar.
Och det är detta våra barn blir matade med på eftermiddagarna när det inte finns någon vuxen hemma. De sociala koder som dessa program sänder ut, tror många av våra barn är normalt beteende, särskilt om man skall få vara med i TV.
Jag vill därför att det skall finnas ett attraktivt alternativ att titta på, under eftermiddagar och kvällar. Jag tror att Svenska kyrkan måste tänka om och omprioritera och som komplement till sin närvaro i de etablerade kanalerna samtidigt ha en egen TV-kanal där vi kan erbjuda program som alternativ till det som idag visas på andra kanaler.
En egen radiokanal
När många idag sitter vid sin dator och spelar spel eller chattar på nätet är det inte ovanligt att då koppla upp sig mot en radiostation som sänder mycket musik. Även här måste Svenska kyrkan finnas med som ett attraktivt alternativ.
Idag finns det redan en etablerad närradio i Svenska kyrkan som vänder sig direkt till ungdomarna. Det är Radio Plus 103,1, som är det ena av Svenska kyrkan i Göteborgs närradioprogram. Radio Plus 103,1 startade som ett projekt mellan Göteborg, Mölndal och Kungsbacka, men drivs nu som en permanent verksamhet av Göteborgs kyrkliga samfällighet. Programmet är för och med ungdomar och sänder 36 timmar i veckan, live på eftermiddagarna när barnen och ungdomarna kommit hem från skolan. Det går även att lyssna på dem över internet (www.radioplus.nu) när de sänder samt höra redan sända inslag. Tillgängligheten på internet innebär att vem som helst i världen kan lyssna på programmet, vi kan alltså nå även våra ungdomar som är ute och reser eller av annan anledning befinner sig utanför Sverige.
Genom att starta ett projekt tillsammans med Göteborgs kyrkliga samfällighet och Radio Plus 103,1 skulle Svenska kyrkan snabbt få en professionell verksamhet som riktar sig till ungdomar och utifrån denna verksamhet kunna utöka sändningarna. Det skulle innebära att vi redan till nästa kyrkomöte skulle kunna få en första utvärdering av en typ av radioverksamhet, som sedan kan ligga till grund för den fortsatta bedömningen av en utökad verksamhet som skulle vända sig till flera målgrupper.
Kommunicera mera – med flera, Svenska kyrkans utredningar 2000:7
Den mediala marknaden förändrar sig rekordsnabbt. Den medieutredning som Svenska kyrkan gjorde 2000, Kommunicera mera – med flera, Svenska kyrkans utredningar 2000:7, är redan idag i behov av uppdateringar. Där föreslås att Svenska kyrkans kommunikation med sina medlemmar skall i görligaste mån göras genom de allmänna medierna.1 Det står: ”Denna slutsats leder till att vi anser att kyrkan inte skall skapa någon ny tidning, radio- eller TV-kanal”.2 Där står också att denna slutsats kräver att Svenska kyrkan måste ta ökat ansvar för opinionsbildning och kunskapsuppbyggnad.
Vad är resultatet under de år som har gått sedan utredning lades fram 2000? Jag vill bara ta ett exempel: morgonandakterna. Idag är det inte kristna morgonandakter, idag är det tankar för dagen, helt i enlighet med det uppdrag som Sveriges Radio har att vara mångkulturell, framförda av en mängd olika trosinriktningar, samfund och åsikter. Jag ser inget fel i det. Det är Sveriges Radios uppdrag att se till hela Sveriges befolkning. Men Svenska kyrkan kan väl inte nöja sig med detta? Var finns alternativet för alla dem som faktiskt vill lyssna till en andakt på radion, i Svenska kyrkans ordning? Det gäller att pricka in den veckan som Svenska kyrkan har ansvaret för programmet. Och inte ens då kan man vara säker på att få psalm och bibelord, eller ens få höra om Gud eller Jesus.
Det är mot denna bakgrund som jag menar att Svenska kyrkan måste fundera på att komplettera med ett attraktivt alternativ till den närvaro som trossamfunden får i de befintliga medierna. Därför tror jag att vi måste finnas med en egen radiokanal och en egen TV-kanal där vi kan göra våra egna program, driva våra debatter, sända gudstjänster, andakter, ja listan kan göras lång. Och jag är inte kvinna att tala om vad hela innehållet skall vara, det är upp till Kyrkomötet att efter framförd projektplan och viljeinriktning fastslå inriktningen och målen med verksamheten.
Den digitala verkligheten
Inom en snar framtid kommer mediemarknaden att förändras igen. Då införs de digitala sändningarna och de analoga kommer att försvinna. För radion innebär detta till exempel att det går att sända en oändlig mängd fler radiokanaler än vad vi är vana vid idag. Kostnaderna kommer också vad jag har förstått att ändras.
Att inte i detta läge finnas med som en aktör på marknaden tror jag vore synd. Ja, verkligen synd, att missa målet, med att på ytterligare ett sätt nå ut till de människor som tillhör Svenska kyrkan, finns i vårt samhälle och i världen.
Sammanfattningsvis
Så för att sammanfatta vad det är jag vill.
Medieverkligheten ändrar sig fortare än vi är vana vid. Den medieutredning som lades fram 2000 var inte tillräckligt framsynt och visionär.
Framförallt dagens barn och ungdomar lever i medierna på ett sätt som vi för bara 10 år sedan inte trodde var möjligt. (Jag har inte ens nämnt mobiltelefonerna som är dator, kamera och musikmaskin, förutom att dom faktiskt går att ringa på. Vem hade trott detta för bara ett par år sedan? Denna medieutveckling får jag återkomma till vid ett annat tillfälle.)
Men vad jag vill är att Svenska kyrkan skall finnas med, med egna kanaler som ett attraktivt komplement till de etablerade kanalernas utbud.
Jag vill att Svenska kyrkan startar en egen radiokanal. Hur den skall se ut och vara upplagd måste Kyrkostyrelsen ta fram underlag för. För att kunna få en första uppfattning om hur verksamheten skulle kunna se ut förslår jag att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att starta ett projekt tillsammans med Göteborgs kyrkliga samfällighet och Radio Plus 103,1, som riktar sig till ungdomar. Det är idag en etablerad kanal med professionell personal som har utarbetat bra rutiner på hur man gör program med och för ungdomar. Detta ligger också i linje med den satsning som Svenska kyrkan vill göra på ungdomar och då särskilt konfirmanderna.
Jag vill också att Svenska kyrkan startar en egen TV-kanal. Hur den skall se ut och vara upplagd måste Kyrkostyrelsen ta fram underlag för. Att detta kommer att bli en större ekonomisk satsning inser jag. Men jag vet inte om vi har råd att låta bli att finnas med i etermedierna.
Torslanda den 12 juli 2004
Carina Etander Rimborg
1 Kommunicera mera – med flera, SKU 2000:7, sid. 8
2 ibid, sid. 5