Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande
2004:3
Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka
|
Kyrkomötet
EE 2004:3
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas motion 2004:73 om kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka. Utskottet föreslår att Kyrkomötet avslår motionen.
Utskottet har haft tillfälle att ställa frågor till Kyrkofondens styrelses ordförande Bertil Persson, generalsekreterare Lars Friedner, ekonomichef Helén Ottosson Lovén samt controller Gunnar Nygren.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2004:73.
Redogörelse för ärendet
Motionen
Motion 2004:73 av Anders Roos, Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka
Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder för att kyrkobyggnadsbidrag skall kunna utgå även vid nybyggnation av kyrka.
Andra utskott
Budgetutskottet har beretts tillfälle att yttra sig. Yttrandet B2004:5y fogas till betänkandet som bilaga 1.
Utskottet
Bakgrund
Kyrkobyggnadsbidraget utgör en av flera delar i det inomkyrkliga utjämningssystemet. I 44 kap. 17 § kyrkoordningen stadgas att stiften ”kan få medel som stiftsstyrelsen skall fördela mellan församlingarna till kostnadskrävande arbeten på kyrkobyggnaderna (kyrkobyggnadsbidrag).” Motsvarande bestämmelser i kyrkolagen angav särskilt att en församling för att få kyrkobyggnadsbidrag skulle ha behov av detta. Någon motsvarande bestämmelse om behovsprövning ansågs inte erforderlig i kyrkoordningen utan frågan överlämnades till Kyrkofondens styrelse för tillämpning. I samband med införandet av kyrkoordningen konstaterade Centralstyrelsen även att någon ändring av hittillsvarande praxis inte var avsedd (CsSkr 1999:3 s. 2-427).
Ansökan om kyrkobyggnadsbidrag skall göras hos stiftsstyrelsen. Berörda länsstyrelser skall ges tillfälle att yttra sig över ansökningarna (44 kap. 18 § kyrkoordningen). Stiften skall sedan ansöka om anslag ur Kyrkofonden för kostnaderna för kyrkobyggnadsbidrag. Kyrkofondens styrelse beslutar om anslagen efter att Riksantikvarieämbetet beretts tillfälle att yttra sig över ansökningarna från stiften.
Kyrkostyrelsen får enligt 44 kap. 19 § kyrkoordningen utfärda närmare bestämmelser om kyrkobyggnadsbidraget. Någon sådan bestämmelse har inte meddelats.
Kyrkofondens styrelse har vid tillämpningen av 44 kap. 17 § utgått från den praxis som gällde före Svenska kyrkans relationsändring med staten och därmed beviljat kyrkobyggnadsbidrag endast vid arbeten på befintliga kyrkobyggnader. Därför har Kyrkofondens styrelse, i de fall åtgärder avseende nybyggnation av kyrka förekommit i ett stifts framställan, undantagit sådana åtgärder från kostnadsunderlaget i samband med fördelning av kyrkobyggnadsanslag mellan stiften. Detta skedde t.ex. när Stockholms stift inför bidragsåret 2004 ansökte om kyrkobyggnadsanslag. Till grund för ansökan låg bland annat uppförande av en ny kyrka i stiftet till en beräknad kostnad om 42 miljoner kronor.
Vid sidan av kyrkobyggnadsbidraget innehåller även utjämningssystemet ytterligare en komponent med koppling till kyrkobyggnaden. Denna kostnadsutjämning för kyrkobyggnader innebär att:
Församlingarnas kostnader för kyrkounderhåll utjämnas genom avgifter och bidrag. De församlingar som den 1 januari året före bidragsåret hade fler kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet vid samma tidpunkt skall betala en kyrkounderhållsavgift till kyrkofonden. De församlingar som har färre kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad än medeltalet skall i stället få ett kyrkounderhållsbidrag från kyrkofonden.
Avgiften eller bidraget fastställs varje år och beräknas för varje kyrkobyggnad på grundval av skillnaden mellan antalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i församlingen och medeltalet kyrkotillhöriga per kyrkobyggnad i landet. Skillnaden multipliceras med genomsnittskostnaden för kyrkounderhåll i hela landet och en procentsats som beslutas av Kyrkfondens styrelse.
Kyrkofondens styrelse får höja eller sänka avgifter och bidrag med hänsyn till en kyrkobyggnads storlek, byggnadsmaterial och nyttjandegrad. (44 kap. 7 § kyrkoordningen)
Till skillnad från kyrkobyggnadsbidraget, där församlingen måste ansöka om bidrag, är kostnadsutjämningen för kyrkobyggnader en automatisk och tvingande del av utjämningssystemet.
Överväganden
Ekonomi- och egendomsutskottet vill inledningsvis erinra om att en församling som bygger en ny kyrkobyggnad kommer som en konsekvens av utjämningssystemets konstruktion automatiskt att erhålla ett höjt bidrag eller sänkt avgift inom ramen för den så kallade kostnadsutjämningen för kyrkobyggnader.
Utskottet har full förståelse för den ekonomiska belastning som uppstår när en växande församling bygger en ny kyrkobyggnad, t.ex. på grund av att det anläggs en ny stadsdel eller motsvarande inom församlingens gränser. Utskottet menar dock att de ekonomiska problem som uppstår på kort sikt för en växande församling kompenseras på längre sikt genom ett ökat antal medlemmar. Utskottet anser därför att en god ekonomisk hushållning med en genomtänkt investeringsstrategi och omvärldsbevakning torde kunna motverka en allt för stor ekonomisk påfrestning på församlingens ekonomi.
Ytterligare skäl som talar mot att utöka kyrkobyggnadsbidraget till att även omfatta nybyggnation är det faktum att bidraget under budgetperioden 2005 till 2007 uppgå till endast 50 miljoner kronor per år enligt Kyrkostyrelsens mål- och rambudget (KsSkr 2004:1). En utökning av kyrkobyggnadsbidraget till att även omfatta nybyggnationer skulle innebära att det totala kyrkobyggnadsbidraget markant måste ökas, vilket på kort sikt inte bedöms som möjligt (se även budgetutskottets yttrande).
Ekonomi- och egendomsutskottet förordrar mot bakgrund av ovanstående avslag på motionen.
Uppsala den 16 september 2004
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Reidar Gustafsson
Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Inga-Lisa Eklundh, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Christina Pregmark Gyberg, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Sten Persson, Christer Mohlin, Erling Öhman, Michael Martinson och Åke Bendix.
Biskop Martin Lind har deltagit i utskottets överläggning.
Budgetutskottets yttrande
2004:5y
Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka
|
|
Till Ekonomi- och egendomsutskottet
Budgetutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:73 Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka.
Budgetutskottet skall enligt Kyrkomötets arbetsordning yttra sig innan ett utskott avger ett betänkande i ett ärende av betydelse för verksamhetsinriktningen för den nationella nivån. Förslaget i motionen innebär ingen sådan förändring.
Planerad verksamhet kan bli omöjlig att genomföra om de ekonomiska förutsättningarna förändras kraftigt. En analys av de ekonomiska konsekvenserna av en förändrad tillämpning av reglerna för kyrkobyggnadsbidrag måste, vid ett bifall till motionen, redovisas av Kyrkostyrelsen i kommande förslag till rambudget och kan då leda till nya beslut.
Budgetutskottet har inget att erinra mot ett bifall till motionen.
Uppsala den 16 september 2004
På Budgetutskottets vägnar
Suzanne Fredborg
Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Kenneth Åberg, Christina Mårtensson, Lars Starkerud, Ingrid Karlsson, Jörgen Silén, Gunnel Wingård Mellqvist, Barbro Pettersson, Gunnar Sehlberg, Ulla Samuelsson, Stig Eriksson, Ola Isacsson, Ulla Dahlberg, Sten Johansson och Urban Gibson.
Biskop Claes Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggning.