2004:73
av Anders Roos
Kyrkobyggnadsbidrag vid nybyggnation av kyrka

Mot 2004:73

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder för att kyrkobyggnadsbidrag skall kunna utgå även vid nybyggnation av kyrka.

Enligt nu gällande regler och praxis kan kyrkobyggnadsbidrag ej utgå vid nybyggnation av kyrka. Detta kan menligt påverka planering och byggnation av nya kyrkor kanske främst i storstädernas förorter där tillväxten är stor. Det sägs ex. att storstockholm varje år befolkningsmässigt växer med en storlek motsvarande en svensk medelstor församling. Under de senaste åren har i Stockholms stift flera kyrkolokaler invigts och några kyrkor är i planeringsstadiet. Flera skulle behövas för att tjäna som missionsstationer. Det vore därför värdefullt om möjligheten att erhålla kyrkobyggnadsbidrag kunde prövas även för nybyggnation av kyrka. Kyrkostyrelsen bör ges i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder för att detta kan bli möjligt.

Sollentuna den 14 juli 2004

Anders Roos