Annandag pingst

Pingst Àr tillsammans med pÄsk och jul kyrkoÄrets stora högtider. Deras sÀrskilda stÀllning i kyrkoÄret markeras genom att de Àr dubbelhelger med annandagar. För kyrkans liv Àr det angelÀget att det tre högtiderna Àr uppbyggda pÄ samma sÀtt. Regeringen kommer under Äret att ta beslut om att göra nationaldagen den 6 juni till allmÀn helgdag och förvÀntas besluta att annandag pingst tas bort. Kyrkomötet bejakar motionÀrens instÀllning att annandag pingst ska vara kvar som helgdag. Om en Àndring av allmÀnna helgdagar mÄste ske, Àr det att föredra att Kristi himmelsfÀrdsdag firas pÄ nÀrmsta lördag. Kyrkostyrelsen fÄr i uppdrag att framföra Svenska kyrkans instÀllning, att annandag pingst ska förbli en allmÀn helgdag, till riksdagens utskott.

HÀr kan du klicka dig fram till den/de motioner eller skrivelser som föranlett beslutet, betÀnkandet som utförligare behandlar Àmnet samt det formella beslutet.

Skrivelse/Motion

Motion 2004:44 av Nils GĂ„rder om annandag pingst