Motion till ombudsmötet

1998:532

av Bengt Olof Dike

om kyrkans generösa löne- och fallskärmsvillkor

OMot 1998:532

Med anledning av StSkr 1998:502

I not 12 på sidan 47 under rubriken Avtal om avgångsvederlag upplyses att avtal har träffats med generalsekreteraren om fortsatt tillsvidareanställning efter avgång som generalsekreterare. De elva årslöner som avtalet innebär sammanfaller med vederbörandes pensionsålder. Oavsett arbetsuppgifter behåller då generalsekreteraren sin nuvarande lön, bortsett ifrån ett "särskilt lönetillägg motiverat av att anställningen avser visstidsförordnande", som det står i gällande anställningsavtal från den 26 mars 1993, signerat av dåvarande 1:e vice ordföranden i Centralstyrelsen/Stiftelsestyrelsen.

Det särskilda lönetillägget uppgår till 6.000 kronor och läggs till den ordinarie månadslönen på 44.800 kronor. Den sammanlagda månadslönen är alltså 50.800 kronor, vartill kommer fri bil. Trots att det i anställningsavtalet (punkt 3) fastslås att riktvärdet för månadslönen "skall vara ärkebiskopens lön minus 500 kr/månad", är utgående generalsekreterarlön nu 5.500 högre än den sistnämnda. Ärkebiskopens nuvarande lön är nämligen 45.300 kronor per månad.

Visstidsförordnandetillägget utgår oaktat det faktum att avtalet klart säger att arbetsgivaren förbinder sig erbjuda nya arbetsuppgifter, om förlängt förordnande ej erhålls eller arbetstagaren avgår från generalsekreterartjänsten på egen begäran och att anställningen då upphör att gälla viss tid "och gäller i stället tills vidare". Annorlunda uttryckt: formellt en visstidsanställning men reellt tillsvidaretrygghet!

Bortsett ifrån diskussionen om lämpliga lönenivåer för kyrkliga befattningshavare - och jämförelser mellan deras respektive villkor - som här inte skall tas upp, kan hänvisas till finansdepartementets riktlinjer "rörande anställningsvillkor för personer i företagsledande och därmed jämförlig ställning i statliga bolag" (1996-12-05).

Där stipuleras högst 24 månadslöner (inkl uppsägningstid) vid uppsägningstid från bolagets sida. Men den är ingalunda obligatorisk, eftersom texten lyder " ... kan en avgångsersättning utgå".

Svenska kyrkan bör inte tillämpa generösare anställningsvillkor och fallskärmsliknande förhållanden än de som enligt finansdepartementet skall råda i statliga bolag. I de fall sådana finns bör översyn göras och omförhandling av avtalen därför eftersträvas.

Konsekvensen blir därför följande yrkande, baserat på vad som i texten erinras:

att ombudsmötet uttalar sin anslutning till att departementets nämnda villkor för uppsägning och och avgångsvederlag för personer i företagsledande ställning i statliga bolag skall utgöra riktmärken för kyrkliga befattningshavares anställningsförhållanden och att - där generositeten är större - nuvarande avtal bör omförhandlas.

22 juli 1998

Bengt Olof Dike