Motion till ombudsmötet

om informationsverksamheten

OMot 1998:531

Med anledning av StSkr 1998:501

Man kan glädjas över det man läser i skrivelsen om Svenska kyrkans informations inriktningsmål. Alltför länge har Svenska kyrkan varit en alltför tyst kyrka. Medan aktörerna i världen runt omkring blivit allt skickligare på kommunikation.

Att målen för rikskyrkan nu sätts djärvare är något att glädjas åt. Lika mycket kan man glädjas över att saklighet och trovärdighet sätts i första rummet. Bakom raderna i skrivelsen kan spåras mycket av insikt om den kyrkliga kommunikationens villkor.

I ett avseende finns emellertid orsak till farhågor. Planerna på ett offensivt kommunikationsarbete gentemot de kyrkotillhöriga och övrig allmänhet måste speglas också i benägenhet att satsa ekonomiska resurser för insatserna.

Kommunikationsarbete är inte gratis. Det är inte ovanligt med kostnader på tiotals miljoner enbart om ett stort svenskt företag byter utseende på sin logotype. Ett enskilt företag skulle säkerligen satsa flersiffriga miljonbelopp på en kampanj med målet att nå sådana genomslag i folkmedvetandet, som antyds i Centralstyrelsens skrivelse. I årets handlingar till ombudsmötet saknas material som närmare analyserar medelsbehoven och beskriver hur organisationen personellt och ekonomiskt skall klara den offensiva kommunikationssatsningen. Särskilt inför nästa kyrkomöte, som skall besluta om satsningarna år 2000, är det viktigt att mer fokusera medelsbehoven för kommunikationsarbetet. En djärv målsättning måste åtföljas av medelstilldelning om trovärdigheten skall gälla även själva satsningen på kommunikation.

Undertecknad hemställer därför

att ombudsmötet beslutar att ge Stiftelsestyrelsen i uppdrag att analysera de ekonomiska villkoren och förutsättningarna för ett offensivt kommunikations-arbete, som ger genomslag i folkmedvetandet om Svenska kyrkan.

Tysslinge den 13 juli 1998

Lars Ekblad