1998:530

om församlingsutveckling

OMot 1998:530

Med anledning av StSkr 1998:501

Församlingen har Guds kallelse att som en levande del av samhället arbeta för Guds rikes utbredande. Församlingsnämnden vill i samverkan med alla goda krafter aktivt bidra till en utveckling som stöder församlingarna i förverkligandet av Guds kallelse.

Så står det i inledningen till avsnittet Församlingsutveckling i mål- och rambudgeten för SFRV. Det är en vacker vision som bör borga för att nämnden har siktet rätt inställt. Emellertid finns det ett avsnitt som enligt min uppfattning behöver kompletteras.

I avsnittet 4.6.1 beskriver nämnden sitt verksamhetsområde. Tyngdpunkten ligger i två poler: Gudstjänst samt diakoni och samhällsfrågor. Dessutom skall verksamheten genomföras inom ramen för fyra huvudprogram: Gudstjänst, diakoni, undervisning och kyrkans språkliga minoriteter. Mitt på sid 30 redogörs för det uppdrag nämnden har enligt sin instruktion. De fyra första punkterna motsvaras av församlingens angelägenheter enligt kyrkolagen, dvs främjande av gudstjänstliv, evangelisation, undervisning och diakoni (instruktionens ordningsföljd).

Som synes saknas evangelisation (eller mission, som det förmodligen kommer att heta i fortsättningen) i såväl de två polerna som i huvudprogrammen. Visserligen har nämnden att "förvalta ett helhetsperspektiv på församlingens utveckling" (sid 30), och på sid 63 i nivåutredningen konstaterar man att det vare sig praktiskt eller teoretiskt går att dra skarpa gränser mellan församlingens fyra uppgifter. Men var i huvudprogrammen har man i så fall "tänkt in" evangelisation/mission?

Den gemensamma kallelsen till tjänst, det allmänna prästadömet, kommer i framtiden att få en allt mer betydande roll i församlingslivet. Den enskilda församlingsmedlemmen får på ett annat sätt än nu känna sig myndig att ta del i ansvaret för evangelisation/mission. Detta bör enligt min uppfattning få genomslag i nämndens program.

Under rubriken Inför framtiden betonar för övrigt församlingsnämndens ordförande i verksamhetsberättelsens slutord (StSkr 1998:502, sid 21) nämndens stora utmaning att vara ett stöd för församlingarna i deras arbete med utformningen av diakoni, gudstjänst, mission och undervisning...

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställs

att ombudsmötet ger SFRV:s styrelse i uppdrag att låta tillföra arbetet med församlingslivets utveckling huvudprogrammet Evangelisation (alternativt Mission).

Yllestad den 21 juli 1998

Henry Svensson