1998:529

av Margarethe Isberg och Åke Blomqvist

om frågor kring jämställdhet m.m.

OMot 1998:529

Med anledning av StSkr 1998:505

Ett stort antal skrivelser och även motioner till årets ombudsmöte/kyrkomöte berör eller tangerar frågor kring jämställdhet, genusperspektiv och ämbetsteologi.

I StSkr 1998:505 angående jämställdheten i Svenska kyrkan redovisar styrelsen jäm-ställdhetssituationen och jämställdhetsarbetet inom kyrkan. Vid sidan av statistik redovisas även några i sammanhanget relevanta projekt och annat genusknutet arbete i den rikskyrkliga organisationen, som t ex den hearing som teologiska kommittén genomförde angående Kvinnligt, manligt, mänskligt - människosyn och gudsuppfattning. Slutsatserna av denna hearing visar att trots många insatser, så är åtskilliga frågor fortfarande obearbetade. Även om styrelsen gör bedömningen att fokuseringen på ämbetsfrågan bör ge vika och även andra grupper av anställda uppmärksammas, så återkommer, inte överraskande, många frågetecken just kring ämbetssynen. Centralstyrelsen har här givit olika uppdrag angående fortsatta studier.

I samma skrivelse redovisas under punkt 2.3.7 Martha-projektet, som inte skett inom den rikskyrkliga organisationen utan regionalt. Resultatet visar "att symptom på utbrändhet är vanligt förekommande samt att nästan var tredje präst har utsatts för våld eller hot i sitt arbete och något fler för kränkande särbehandling från kollegor.".

Är detta verkligen möjligt? Av naturliga skäl var den redovisade enkätundersökningen begränsad. Den riktade sig enbart till kvinnor som är präster och endast i Uppsala stift. Resultatet är illa nog.

Med detta projekt som förebild borde en undersökning göras kring Ämbete - kön - yrkesroll - hälsa avseende såväl kvinnor som män, helst rikstäckande alternativt tillsammans med ett antal stift av olika karaktär.

Ämnesområdet måste vidgas. Det vore olyckligt om det sker en sned fokusering på kvinnors eventuella ohälsa utan möjlighet till jämförande analys av mäns yrkessituation. Därför är könsaspekten viktig för undersökningen.

Det kan tyckas att prästers hälsa och arbetsmiljö främst är en uppgift för stiften än så länge och på sikt pastoraten. Samtidigt verkar det inte otroligt att det även här finns frågetecken kring kön, ämbetssyn samt yrkesroll och då kan det handla om utbildning, teologi och strukturella frågor, vilket för frågorna till en annan nivå.

Lämpliga samverkanspartners, intressenter eller uppdragstagare kan vara Pastoratsförbundet, fackliga organisationer, personalpolitiska rådet m.fl. Detta överlämnar vi åt styrelsen att bedöma.

Med anledning av StSkr 1998:505 hemställer vi

att ombudsmötet beslutar att Stiftelsestyrelsen inom ramen för jämställdhetsarbetet får i uppdrag att överväga möjligheten att genomföra en undersökning enligt ovan skisserad inriktning, samt vid positivt utfall initiera den tillsammans med lämpliga samarbetspartners eller intressera lämpligt forum.

Huddinge den 21 juli 1998

Margarethe Isberg Åke Blomqvist