Motion till ombudsmötet

1998:528

av Börje Henriksson m.fl.

om utbildningssidan inom Svenska kyrkan på riks-stifts-lokal-planet

OMot 1998:528

Med anledning av StSkr 1998:502 och StSkr 1998:504

Avsnittet om utbildning av förtroendevalda innehåller "ett uppdrag om utarbetande av en långsiktig kompetensutvecklingsplan för Svenska kyrkans förtroendevalda." (bilaga 4 sid 90).

Skrivelsen 1998:504 om Utbildningscentrum i Sigtuna ger en fyllig redogörelse för aktuellt läge. Den intensiva diskussion om Utbildningscentrum som avslutade 1997 års kyrko-ombudsmöte och aktuellt tryck gör att vi frågar oss... Finns det någon gemensam utbildningsstrategi lokal-(orts-)mässigt inom Svenska kyrkan?:

· Vad skall ligga centralt?

· Vad skall ligga regionalt?

· Vad skall ligga lokalt?

· Kan andra trossamfunds lokaler användas?

Här finns underlag för svåra diskussioner och delikata avvägningar men skall kyrkan klara både utbildning och ekonomi efter år 2000 måste prioriteringar till.

Vi hemställer

att ombudsmötet beslutar att den arbetsgrupp som redovisats på sid 90 får till-läggsdirektiv enligt vad ovan anförts.

Förslöv den 19 juli 1998

Börje Henriksson Håkan Engström