Kulturutskottets betänkande

1998:506

Kyrkan och digital-TV-reformen

OK 1998:506

Till utskottet har hänvisats OMot 1998:522 av Lars Eckerdal m.fl. I motionen hemställs

att ombudsmötet hos stiftelsestyrelsen begär att den snabba utvecklingen på digital-TV-området på ett tydligare sätt beaktas i utredningen om Svenska kyrkans mediearbete.

Motionen

Motionärerna anför att regeringens proposition 1996/97:67 Digitala TV-sändningar kommer att innebära att ca 50 % av Sveriges befolkning 1999 kan se digitala sändningar. Ytterligare utbyggnad av nätet kan förväntas. Detta innebär en omfattande förändring av massmediesituationen som enligt motionärerna är av utomordentlig vikt för kyrkans möjlighet att spela en aktiv roll i det offentliga samtalet. Motionärerna hänvisar till medieutredningens beskrivning av nuläget där man i direktiven slår fast att Svenska kyrkan inte hittills bedömt det vara meningsfullt att satsa resurser på egna kanaler så länge som dialogen med public service företagen är god och de tar stor hänsyn till kristna lyssnares och tittares behov.

Motionärerna framhåller att denna hållning behöver kompletteras eftersom TV-tittandet kommer att splittras upp på många kanaler och kyrkans röst behöver bli tydligare på det digitala "marknadstorget"

Bakgrund

Ombudsmötet 1997 behandlade en motion av Roland Johansson OMot 1997:520 vari hemställdes att ombudsmötet skulle begära en utredning om möjligheterna för kyrkan att vara med och erbjuda program i en egen eller en samverkande TV-kanal. Ombudsmötet avslog motionen med hänvisning till en planerad medieutredning.

Kulturutskottet gjorde i sitt betänkande OK 1997:505 en genomgång av läget på televisionssidan både vad gäller olika kristna initiativ och utvecklingen i stort.

I januari 1997 fastställde Centralstyrelsen och Biskopsmötet en mediestrategi för Svenska kyrkan.

Strategins målsättning är att Svenska kyrkan skall använda sina egna medier och förhålla sig till andras medier (massmedier) så att kyrkans mål och verksamhet blir välkända.

SFRV:s styrelse och Biskopsmötet tillsatte gemensamt en utredning om kyrkans totala mediearbete. Till ordförande utsågs biskop Claes-Bertil Ytterberg och som sekreterare anställdes Stefan Cederlöf. Övriga ledamöter är Marianne Kronberg och Peter Weiderud som tillsammans med ordföranden och sekreteraren utgör utrednings arbetsutskott, samt Lena Björk, Lennart Weibull och Leon Nordin. Som sakkunniga har utredningen kallat Nils Nordung, Karin Ljudén och Gunilla Hellqvist. I den pågående medieutredningens direktiv står följande:

Utredningen skall redovisa hur den nya informationstekniken ( Intranet, Internet, digital radio och TV, multimedia etc.) kan komma att förändra informations- och mediearbetet och vilka konsekvenser Svenska kyrkan bör dra av detta. Utredningen skall mot bakgrund av den utveckling som skett pröva om denna bör leda till nya ställningstaganden inom radio- och TV-området.

Utskottet

Utskottet delar motionärernas uppfattning att det är ytterst viktigt att den snabba utvecklingen på digital-TV-området tydligt beaktas i Svenska kyrkans medieutredningen. Utskottet anser att medieutredningens ovan citerade direktiv utgör ett tillräckligt starkt incitament för att så kommer att ske.

Hemställan

Med anledning av vad som anförts hemställer utskottet

att ombudsmötet avslår motion OMot 1998:522.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På kulturutskottets vägnar

Börje Finnstedt

Christer Swahn

Närvarande: Börje Finnstedt, ordf., Reidar Gustafsson, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Anders Reinholdsson, Ebbe Westergren, Arne Alfredson, Britt Beijer, Christina Mårtensson, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Vivianne Wetterling, Sigvard Härnring.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggning.

Reservationer

Anders Reinholdsson och Birgitta Josefson-Hultgren reserverar sig till förmån för bifall till motionen.

Reservanterna anser att den markeringen utskottet gjort i sin skrivning ovan är av den art att utskottets hemställan borde innebära bifall till motionens begäran om att utredningen på ett tydligare sätt beaktar utvecklingen på digital-TV-området.