Kulturutskottets betänkande

1998:505

En rikstäckande kristen radiokanal

OK 1998:505

Till utskottet har hänvisats OMot 1998:519 av Carina Etander Rimborg om en rikstäckande kristen radiokanal. I motionen hemställs

att ombudsmötet uppdrar åt stiftelsestyrelsen att låta den pågående medieutredningen, med motionen som underlag, grundligt undersöka de möjligheter som finns för en rikstäckande radiokanal, med Svenska kyrkan som huvudman.

Motionen

Motionären har en vision om en rikstäckande kristen radiokanal som sänder 24 timmar om dygnet. Målgruppen för sändningar skulle vara människor i 35-50-årsåldern och innehålla andakter, musikprogram, debatter, insändarprogram m.m.

Motionären menar att en radiokanal med digital teknik är väsentligt billigare än t.ex. TV eller en daglig tidning och att en rikstäckande radiokanal borde kunna få många lyssnare. Motionären hänvisar härvid till dels den statliga medieutredningen dels till internationella erfarenheter.

Svenska kyrkans medieutredning kommer inte att hinna lämna sin slutrapport till den 1 september 1998. Utredningen borde därför kunna undersöka möjligheterna för en rikstäckande radiokanal.

Bakgrund

Motionären har i sin bakgrundsteckning till motionen beskrivit nuläget i Sverige och andra länder, särskilt vad gäller kristna radiokanaler. Den nya digitala tekniken gör det nu möjligt för olika organisationer att sända radio regionalt eller över hela landet.

Ombudsmötet 1997 behandlade en motion av Roland Johansson OMot 1997:520 vari hemställdes att ombudsmötet skulle begära en utredning om möjligheterna för kyrkan att vara med och erbjuda program i en egen eller en samverkande TV-kanal. Ombudsmötet avslog motionen med hänvisning till en planerad medieutredning.

SFRV:s styrelse och Biskopsmötet tillsatte gemensamt denna utredning om kyrkans totala mediearbete. Till ordförande utsågs biskop Claes-Bertil Ytterberg och som sekreterare anställdes Stefan Cederlöf. Övriga ledamöter är Marianne Kronberg och Peter Weiderud som tillsammans med ordföranden och sekreteraren utgör utrednings arbetsutskott, samt Lena Björk, Lennart Weibull och Leon Nordin. Som sakkunniga har utredningen kallat Nils Nordung, Karin Ljudén och Gunilla Hellqvist.

Medieutredningen har kontakt med den riksorganisation som samlar församlingarnas närradioföreningar KRN (Kristna Radionätet).

I den pågående medieutredningens direktiv står följande:

Utredningen skall redovisa hur den nya informationstekniken (Intranet, Internet, digital radio och TV, multimedia etc.) kan komma att förändra informations- och mediearbetet och vilka konsekvenser Svenska kyrkan bör dra av detta. Utredningen skall mot bakgrund av den utveckling som skett pröva om denna bör leda till nya ställningstaganden inom radio- och TV-området.

Utskottet

Utskottet delar motionärens uppfattning att det är betydelsefullt att medieutredningen överväger de möjligheter som den nya digitala tekniken kan innebära utifrån såväl ideologiska som ekonomiska perspektiv. Utskottet har med stort intresse tagit del av den bakgrundsinformation motionären ger runt digital radio.

Utskottet menar att medieutredningens direktiv och kompetens borgar för att motionens tankar kommer att ligga med som en del i den pågående medieutredningen. Utskottet anser därför inte att det är behövligt att ytterligare understryka behovet av att medieutredningen undersöker de möjligheter som digital radio kan ge.

Hemställan

Utskottet hemställer

att ombudsmötet avslår motion OMot 1998:519

Sigtuna den 21 augusti 1998

På kulturutskottets vägnar

Börje Finnstedt

Christer Swahn

Närvarande: Börje Finnstedt, ordf., Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Åke Bendix, Inga-Lis Moberg, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Staffan Holmgren, Sigvard Härnring, Magnus Liedholm.

Biskop Karl -Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggning.