Kulturutskottets betänkande

1998:504

Sammanställning av stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser

OK 1998:504

I detta betänkande behandlas en motion om sammanställning av stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser. I motion 1998:517 av Sten Lundgren hemställs

att ombudsmötet hos stiftelsestyrelsen begär att stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser årligen sammanställes och tryckes.

Motionen

Enligt motionen ger stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser en mångsidig bild av Svenska kyrkans regionala arbete. För att få översikt och inspiration av det arbetet föreslår motionären en årlig sammanställning av stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser som en dellösning på den ofta efterlysta årsboken för Svenska kyrkan.

Bakgrund

Stiftsstyrelserna avlämnar årligen verksamhetsberättelser till stiftsfullmäktige. En sammanställning av dessa verksamhetsberättelser skulle kosta cirka 60.000 kronor för 500 ex.

Den som så önskar kan erhålla dessa verksamhetsberättelser kostnadsfritt från respektive stiftskansli.

Utskottet konstaterar att en elektronisk publicering bättre skulle motsvara det motionären avser. Tillvägagångssättet skulle bli kostnadseffektivt samt medföra tillgänglighet inom hela Svenska kyrkan

Kulturutskottet hemställer beträffande Sammanställning av stiftsstyrelsernas verksamhetsberättelser

att ombudsmötet avslår OMot 1998:517.

Sigtuna den 21 augusti 1998

Börje Finnstedt

Anita Hamlund

Närvarande: Börje Finnstedt, ordf., Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Åke Bendix, Britt Beijer, Inga-Lis Moberg, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Staffan Holmgren, Sigvard Härnring, Magnus Liedholm.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.