Kulturutskottets betänkande

1998:503

Legitimationshandling för präster och diakonal personal

OK 1998:503

I detta betänkande behandlas en motion om legitimationshandling för präster och diakonal personal. I motion 1998:515 av Christina Åkerlund m.fl. hemställs

att ombudsmötet uppdrar åt styrelsen för SFRV att ta fram en legitimationshandling för präster och diakonal personal.

Motionen

Motionärerna pekar på det faktum att präster och diakonal personal deltar i samhälle-liga insatser vid olyckor och andra traumatiska händelser i fredstid. Kyrkligt anställda ingår ofta i kommunernas s.k. POSOM-grupper (beredskapsgrupper för psykosocialt omhändertagande), som har till uppgift att bl.a. samordna insatser på själva olycksplatsen. Ofta får en präst eller diakon i uppdrag att ensam eller tillsammans med en polis lämna besked till anhöriga med anledning av en olyckshändelse. Det är därför viktigt att anhöriga kan känna fullständig tillit till dessa personer. Polisen har en fullgod legitimation genom polisbrickan. För kyrkligt anställda är det önskvärt med ett särskilt legitimationskort för personer med uppgifter inom räddningstjänst och omsorg.

Svenska kyrkans ID-kort

Frågan om ID-kort för präster behandlades vid 1989 års ombudsmöte (OMot 1989:544), som beslöt uppdra åt SFRV:s styrelse att utreda utformningen av ett Svenska kyrkans ID-kort. I sitt betänkande (OI 1989:55) framhöll informationsutskottet att saken även berörde andra medarbetargrupper, exempelvis diakoner och församlings-assistenter.

SFRV:s styrelse tillsatte en utredningsgrupp med företrädare för Församlingsnämnden, Pastoratsförbundet och dåvarande Svenska kyrkans personalförbund. En modell för ett kyrkans ID-kort togs fram tillsammans med ett ID-kortsföretag. Efter remissbehandling bedömde styrelsen att frågan borde få en samlad lösning i anslutning till det regelverk som skall gälla i Svenska kyrkan fr.o.m. år 2000, då förutsättningarna rimligen skulle kunna underlätta en samordnad handläggning av personalfrågorna i kyrkan.

Kommunal- och landstingsorienterat krisarbete

Enligt sjukvårdens organisation har kyrkan en viktig funktion i samhället - både i den akuta händelsen och i uppföljningsarbetet. Sjukhuskyrkan ses som en viktig resurs och länk till andra institutioner i samhället.

Kyrkans personal är idag ett mycket vanligt - och förväntat - inslag i både kommunal och landstingsorienterat krisarbete. Problemet med legitimering av personal i dessa sammanhang är välkänt och ingalunda ett rent kyrkligt sådant. Liknande diskussioner förs i många POSOM- och PKL-grupper (landstingets psykologiska/psykiatriska katastrofledning). En del organisationer har löst problemet genom att ta fram olika former av utmärkning och legitimationshandlingar för sina medlemmar. En del av den personal som arbetar på skadeplatser (olycksplatser) är i regel legitimerad genom sina uniformer och dräkter. Svenska kyrkans kriscentrum anser att det är nödvändigt och högt prioriterat med legitimering och utmärkning av personal.

Linköpings stift

Efter beslut i domkapitlet har Linköpings stift utfärdat ID-kort till präster och diakoner. Ett av skälen till detta är att människor har blivit lurade av personer som har uppträtt som präster utan att vara det. Åtgärden har bekostats av strukturbidragspengar. Korten är obligatorisk utrustning för präster och frivillig för diakoner.

Utskottet

Kulturutskottet ställer sig positivt till att legitimering utfärdas för präster och diakoner. Däremot avvisar utskottet tanken på att legitimering skulle omfatta diakonal personal. Utskottet avvisar även motionärens hemställan om att utfärda särskild legitimation för personal som är utbildad i kris- och katastrofarbete.

Utskottet kan tänka sig att SFRV tar fram en prototyp för ett kyrkans ID-kort för användning av arbetsgivare på olika nivåer.

Utskottet konstaterar med beklagande att bl.a. stora sjukhus ofta får besök av personer som uppträder under falska förespeglingar. Eftersom vem som helst kan inhandla en prästskjorta, kräver en del sjukhus att präster legitimerar sig och bär sjukhusets egen legitimation. En rutin och åtgärd som tillkommit till patienternas och personalens fromma.

Det är alltså utskottets mening att en legitimering bör omfatta alla präster och dia-koner.

Utskottet konstaterar att det motionärerna begär redan är igångsatt genom att SFRV:s styrelse bedömt att frågan bör få en samlad lösning fr.o.m. år 2000.

Hemställan

Utskottet hemställer beträffande Legitimationshandling för präster och diakonal personal

att ombudsmötet avslår OMot 1998:515.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På kulturutskottets vägnar

Börje Finnstedt

Anita Hamlund

Närvarande: Börje Finnstedt, ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Åke Bendix, Inga-Lis Moberg, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Staffan Holmgren, Sigvard Härnring, Magnus Liedholm.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.