Kulturutskottets betänkande

1998:502

Skeppsholmskyrkan - Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum

OK 1998:502

I detta betänkande behandlas Börje Finnstedts motion OMot 1998:513, i vilken hemställs

att ombudsmötet uttalar sig för att Skeppsholmskyrkan görs till ett rikskyrkligt konst- och kulturcentrum för Svenska kyrkan.

Motionen

Under innevarande år 1998 är Stockholm Europas kulturhuvudstad. Skeppsholmen med bl.a. det nybyggda och i februari 1998 invigda Moderna museet är ett kulturellt centrum, som lockar många besökare. I blickpunkten för alla som besöker Skeppsholmen och bl.a. Moderna Museet ligger Skeppsholmskyrkan. Motionären framhåller att det är dags att låta Skeppsholmskyrkan bli Svenska kyrkans centrum för konst och kultur, särskilt med tanke på att de existentiella frågorna kommer att vara de viktigaste spörsmålen runt tusenårsskiftet. Än en gång anser motionären att alla vägar leder fram till Skeppsholmen.

Bakgrund

Frågan - huruvida Svenska kyrkan skall inrätta ett kulturcentrum och i så fall var ett sådant skall placeras - har debatterats intensivt under senare år. Den har också behandlats i en rad olika sammanhang, inte minst i SFRV:s rapport om det rikskyrkliga arbetet med kulturfrågor (SKU 1994:5).

Ombudsmötet har vid flera tillfällen behandlat frågan efter motioner (OMot 1991:512, OMot 1992:501, OMot 1993:507 och OMot 1996:513) samt i en fråga (1995:516) av Börje Finnstedt. Kulturutskottet har behandlat frågan i flera utlåtanden (OK 1991:502, OK 1992:502, OK 1993:501 och OK 1996:503).

Vid Kulturutskottets hearing under kyrkomötet 1997 meddelade sekreteraren i Svenska kyrkans kulturråd att det då pågick diskussioner med Stockholms stift kring eventuell möjlighet att använda Skeppsholmskyrkan under Kulturhuvudstadsåret 98. Dessutom fördes samtal med ärkebiskop KG Hammar angående långsiktiga lösningar.

I samband med årets utfrågning i Kulturutskottet meddelade kulturrådets sekreterare att kulturinstitutionerna på Skeppsholmen bär på både förväntan och förhoppning om att Svenska kyrkan ska fortsätta att förvalta Skeppsholmskyrkan. Kyrkan är idag en naturlig del av ett kulturens torg på Skeppsholmskullen.

Utskottet

Utskottet ser positivt på motionens grundtanke om Skeppsholmskyrkan som en plattform för konstnärer att kunna presentera samtida konst, både bild och skulptur.

Ett sätt att komma vidare med frågan om Skeppsholmskyrkan är att ånyo undersöka förutsättningarna för hur Svenska kyrkan, i samarbete med andra, skulle kunna ta sig an ansvaret. Frågor som då måste belysas är vilken verksamhet Skeppsholmskyrkan kan rymma utan att för den skull bli en allmän scen. Därför efterlyses en tydlig och bärande idé. Andra frågor som måste ställas är vilka som kan vara samarbetspartners och hur finansiering ska ordnas. Stockholms stift har inga möjligheter att bära någon merpart av det ekonomiska ansvaret. Det är mycket viktigt att Skeppsholmskyrkan fortsätter att vara kyrka, och att arbetet sker på ekumenisk bas. Sveriges Kristna Råd (SKR) har aviserat ett klart intresse men också att det inte kan bidra ekonomiskt.

Skeppsholmskyrkans interiör är mycket hårt åtgången men kommer att renoveras med början i januari 1999, ett arbete som kommer att ta 7-8 månader i anspråk. Statens Fastighetsverk ansvarar för kyrkobyggnadens förvaltning.

I Mål- och rambudget för SFRV:s verksamhet 1999-2001 framgår att ett av Kulturrådets delprogram "Kyrkliga kulturcentra" har som inriktningsmål "att utveckla kontakter med de institutioner som är intresserade av att utveckla kulturarbetet i Svenska kyrkan, pröva olika sätt att stödja deras arbete. Samtidigt förs en diskussion om på vilka sätt befintliga institutioner behöver kompletteras". Som exempel nämns Skeppsholmskyrkans framtid och bland projekt/aktiviteter finns uppgiften att delta i diskussioner kring den framtida användningen av Skeppsholmskyrkan.

Kulturutskottet konstaterar att samtal om Skeppsholmskyrkans framtid redan pågår. Med anledning därav kan inte utskottet ansluta sig till motionärens hemställan.

Hemställan

Kulturutskottet hemställer beträffande Skeppsholmskyrkan - Svenska kyrkans konst- och kulturcentrum

att ombudsmötet avslår OMot 1998:513.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På Kulturutskottets vägnar

Sigvard Härnring

Anita Hamlund

Närvarande: Sigvard Härnring, vice ordförande, Paul Trossö, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Börje Finnstedt, Åke Bendix, Inga-Lis Moberg, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Staffan Holmgren, Magnus Liedholm.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.