Kulturutskottets betänkande

1998:501

Tjänster i Kyrknätet

OK 1998:501

I detta betänkande behandlas en motion om tjänster i Kyrknätet. I motion 1998:502 av Åke Blomqvist hemställs

att ombudsmötet beslutar uppdra åt SFRV:s styrelse att dels ta initiativ till och verka för att rikskyrkliga organ och organisationer, kyrkligt ägda bolag m.fl. använder sig av Kyrknätet, dels underlätta för förtroendevalda att ansluta sig till Kyrknätet.

Motionen

I motionen erinras om en skrivelse i april 1997 till stift och församlingar med information om Kyrknätet jämte prislista och tidplan. Drygt ett år har förflutit sedan dess och enligt motionären motsvarar inte Kyrknätets innehåll den bild som utmålades i samband med introduktionen. Eftersom det har handlat om stora investerings- och driftskostnader, anser motionären att det behövs olika insatser till förbättring, något som SFRV - som en av ägarna av Kyrknätet AB - bör ta initiativ till. En åtgärd som bidrar till att rikskyrkliga organ m.fl. använder sig av Kyrknätet skulle kunna öka datanyfikenheten, datamognaden och datakunskapen. Motionären pekar på att Kyrknätet borde kunna användas av förtroendevalda genom en församlingsanslutning.

Bakgrund

Kyrknätet är ett s.k. intranet. Det betyder att det är ett slutet datanät för datakommunikation inom Svenska kyrkan. Kyrknätet, som togs i bruk den 1 september 1997, har idag cirka 4.500 brevlådor. Via Kyrknätet kan pastorat, stift, ett antal andra kyrkliga organisationer och förtroendevalda kommunicera med varandra. Kyrknätet är ett arbetsredskap för att effektivt stödja kyrkans olika verksamheter.

Idag innehåller Kyrknätet möjligheter att sköta kyrkobokföringen, skicka e-post och surfa på Internet, sidor med länkar, information om kyrka-stat, Pastoratsförbundet samt Kyrkokansliet. Kyrknätet innehåller också cirka 10 aktiva konferenser, där olika grupper av personer med liknande befattningar/uppdrag kan diskutera olika frågor med varandra. Det finns också en nyhetssida där behöriga kan lägga ut nyheter.

Kyrkokansliet har främst satsat på publicering av material och underhåll av de egna sidorna på Internet som även går att nå via Kyrknätet. Att fylla Kyrknätet med innehåll har varit en resursfråga. På uppdrag av SFRV:s styrelse genomförde informationsavdelningen en utredning, vilken bejakades av Kyrkokansliets ledningsgrupp. De föreslagna åtgärderna finansieras genom beviljade medel från Kyrkofonden. Bl.a. har en webtekniker till Kyrknätet AB rekryterats och informationsavdelningen kommer att rekrytera en person för arbete med Kyrknätets innehåll.

Kyrknätets tjänster e-post och Internet är de som används mest. Under perioden mars-augusti 1998 skickades 1.820.000 meddelanden. Av dessa kom 904.000 via Internet. I början av 1998 genomförde Kyrkokansliet en "målgruppsundersökning", som utvisar att 47 % av Kyrkokansliets s.k. nyckelgrupper (förtroendevalda och anställda på framför allt riks- och stiftsnivå) har tillgång till Internet, och 43 % har tillgång till Kyrknätet.

Det finns planer på att erbjuda en anslutning till Kyrknätet via Internet där man endast kommer åt e-post och konferenser. Denna typ av anslutning skulle kosta betydligt mindre än den nuvarande.

Kyrkofonden står för kostnaderna för kyrkobokföringen. Pastoraten betalar tillsammans en grundavgift om cirka 4 miljoner kronor varje år, och stiften och Svenska kyrkans riksorganisation betalar tillsammans cirka 2,5 miljoner kronor per år. Utöver detta är kostnaden per anslutning 1.200 kronor i uppläggningsavgift och 130 kronor per månad. Kostnaden tenderar att sjunka.

Utskottet

Utskottet håller med motionären om att det är angeläget att rikskyrkliga organ, organisationer m.fl. använder sig av Kyrknätet. Det är också angeläget att underlätta för förtroendevalda att ansluta sig till Kyrknätet, särskilt som ett relativt papperslöst informationsflöde kan komma att bli en realitet inom några år.

Utskottet pekar på att ju fler som ansluter sig till Kyrknätet, desto lägre kommer kostnaden att bli på sikt. Med utökad och välgjord information kommer fler personer att använda sig av Kyrknätet. Utskottet vill samtidigt poängtera vikten av att all information som kan läggas på Svenska kyrkans hemsida på Internet läggs där för att vara tillgänglig för fler.

Utskottet konstaterar att det åtgärdsarbete som motionären efterfrågar nu har påbörjats inom Kyrkokansliet.

Hemställan

Utskottet hemställer beträffande Tjänster i Kyrknätet

att ombudsmötet avslår OMot 1998:502.

Sigtuna den 24 augusti 1998

På kulturutskottets vägnar

Börje Finnstedt

Anita Hamlund

Närvarande: Börje Finnstedt, ordförande, Reidar Gustafsson, Ann-Charlotte Svensson, Bo Norrgård, Monica Köpsén, Anders Reinholdsson, Ebbe Westergren, Arne Alfredsson, Britt Beijer, Christina Mårtensson, Göran Lundquist, Birgitta Josefson-Hultgren, Vivianne Wetterling, Sigvard Härnring.

Biskop Karl-Johan Tyrberg har deltagit i utskottets överläggningar.