Ekumenikutskottets betänkande

1998:502

Prioriterade verksamhetsområden

OEu 1998:502

Till utskottet har hänvisats motion 1998:509 av Britta Olinder om handel och rättvisa, vari hemställs

att ombudsmötet beslutar att resurser ställs till förfogande för detta viktiga arbete,

samt motion 1998:510 av Britta Olinder om plattform för trosmöten, vari hemställs

att ombudsmötet beslutar att låta islamprojektet fortsätta som en plattform för trosmöten och religionsdialog.

Motionerna

I motion 509 noteras att internationellt bistånd alltmer inriktas mot rättvis handel. Arbetet med att bearbeta handels- och investeringsfrågor bör därför få ökade resurser i kyrkokansliet.

I motion 510 föreslås en förlängning av islamprojektet och ett nytt forum för religionsdialog. Stift och församlingar behöver kompetens på riksplanet som kan svara för kunskap och inspiration. Särskilt noteras frågor kring begravningsväsendet. Antalet muslimer i Sverige är cirka 250-300 000 personer.

Bakgrund

En grundläggande tanke bakom Kyrkokansliets nya organisation är att resurserna ska kunna användas gemensamt av flera "beställare" och "intressenter". I stället för att varje sakområde har "egen" personal har integration, samverkan, projekt och flexibilitet blivit nyckelord. Arbetet kring Global ekonomi finns inom Avdelningen för kyrkolivets utveckling inom kyrkokansliet och finansieras av SKM, Lutherhjälpen (25 % vardera) och Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet (50 %).

Islamprojektet löper under tre år 1996-98. Frågornas fortsatta handläggning förbereds f.n. inom projektet och kyrkokansliet.

Arbetet kring Global ekonomi redovisas i SKM:s och Lutherhjälpens verksamhetsberättelser. Trots begränsat ekonomiskt utrymme har mycket kunnat uträttas. Utskottet tolkar detta som ett exempel på att samverkan och integration är viktig och nödvändig både mellan olika beslutsorgan och i kyrkokansliets arbete. Kampanjen Jubel 2000 är ett tydligt exempel där samarbete - i detta fall med en lång rad samfund, biståndsorganisationer, folk-, fack- och solidaritetsrörelser både i Sverige och internationellt - gagnar en god sak där enskilda organisationer var för sig inte skulle kunna verka med samma kraft.

Utskottet anser förvisso att arbetet kring internationell handel och rättvisa är mycket viktigt. Ytterligare resurser till sådan verksamhet kan alltid motiveras. Å andra sidan skulle en sådan åtgärd i detta fall behöva motsvaras av att resurser togs från andra angelägna områden. Utskottet är emellertid inte berett att föreslå detta. Inte heller anser utskottet att beslut om bemanning på kyrkokansliet är en fråga för ombudsmötet. Motion 509 bör därför avslås.

Islamprojektet initierade en kartläggning av församlingarnas behov i frågor som rör Svenska kyrkans möte med islam. Denna har lett till en rad olika aktiviteter. Breda kontaktnät med muslimska organisationer, svenska myndigheter, forskare m.fl. har etablerats. Många utbildningsinsatser har gjorts. Materialproduktionen till församlingarnas hjälp är omfattande. Stiftens handläggare har engagerats i speciella regionala situationer. Kyrkans arbete bland barn och begravningsverksamheten är exempel på frågor som i sammanhanget kräver pastoral omsorg. Projektet har belyst och börjat bearbeta ett nytt stort frågekomplex för Svenska kyrkan.

Islamprojektet avslutas i och med 1998 års utgång. Hur frågorna ska hanteras därefter bearbetas inom projektet och kyrkokansliet. Innan denna analys är klar bör beslut som rör fortsättningen inte fattas. Redan nu är det emellertid enligt utskottets mening helt klart, att den nya religiösa situationen i Sverige kräver nya beslut. Vad bör ske genom Sveriges Kristna Råd? Vilka konsekvenser får situationen för organisationen av kyrkokansliet? Vilket beslutsorgan bör hantera frågorna?

Eftersom beslut av ombudsmötet inte bör fattas i nuvarande läge bör motion 510 avslås.

Ekumenikutskottet hemställer

1. beträffande handel och rättvisa

att ombudsmötet avslår OMot 1998:509, samt

2. beträffande plattform för trosmöten

att ombudsmötet avslår OMot1998:510.

Sigtuna den 21 augusti 1998

På ekumenikutskottets vägnar

Olof Lönneborg

Håkan E Wilhelmsson

Närvarande: Olof Lönneborg, ordförande, Maja Larsson, Bengt Nilsson, Bo E Nilsson, Britta Olinder, Jan-Anders Ekelund, Nils Möller, Kerstin Zetterberg, Allis Olsson, Åsa Ingårda, Gunhild Bolander, Juhani Rantanen, Christina Schnackenburg, Christina Hjertén och Johan Lothigius.

Biskoparna Biörn Fjärstedt och Caroline Krook har deltagit i utskottets överläggningar.