Församlingsutskottets betänkande

1998:506

Framtidsstudien Svenska kyrkan som folkkyrka

OF 1998:506

Till utskottet har för beredning hänvisats Styrelsens för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet skrivelse till ombudsmötet Framtidsstudien Svenska kyrkan som folkkyrka (StSkr 1998:506), vari styrelsen föreslår ombudsmötet

att ta emot slutrapporten från Framtidsstudien Svenska kyrkan som folkkyrka - folkkyrkostudien.

Bakgrund

Bakgrunden till den så kallade Folkkyrkostudien är Centralstyrelsens skrivelse till kyrko-mötet 1993:4 i vilken riktlinjerna för det fortsatta bekännelsearbetet beskrevs. Av Centralstyrelsens skrivelse framgick behovet av att utreda "Svenska kyrkans roll som folkkyrka i dag och i framtiden". För arbetets utförande utsågs en ledningsgrupp, en samordningsgrupp samt en projektledare. Ordförande i ledningsgruppen har varit ärke-biskopen (från början Gunnar Weman, därefter K. G. Hammar). Vid ledningsgruppens sammanträde den 19 januari 1995 beslutades om det måldokument för studien som senare fastställdes av Svenska kyrkans församlingsnämnd den 16 februari 1995 och av Styrelsen för Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrklig verksamhet den 30 mars 1995. I samverkan mellan projektledaren Martin Fogelberg och den samordningsgrupp som varit projektets verkställande organ, samt efter hörande av ledningsgruppens ledamöter, har Folkkyrkostudiens slutrapport utarbetats och föreläggs nu ombudsmötet.

För innehållet i Folkkyrkostudiens slutrapport hänvisas till StSkr 1998:506 bilaga 1.

Utskottet

Utskottet har tagit del av Folkkyrkostudiens slutrapport och funnit att denna har tydliggjort flera frågor av stor betydelse för kyrkan. I detta sammanhang poängterade utskottet särskilt den metodik som beskrivs med orden "Se-Bedöma-Handla", vilket är en metodik som bör vara central i allt kyrkligt förändringsarbete. Detta betonas särskilt i avsnittet "Säkra utvecklingsarbetet!", vilket av utskottet uppfattas som ett nyckelavsnitt i rapporten. Utskottet vill dock framhålla att termen "slutrapport" i detta sammanhang inte får tolkas som att det handlar om ett avslutat arbete. Folkkyrkostudien bör ses som en begynnelse snarare än som ett slutmål, och det är av avgörande betydelse att man studerar vidare hur Folkkyrkostudiens resultat kan tillämpas och hur kunskapen om förhållningssättet "Se-Bedöma-Handla" kan spridas inom kyrkan.

Hemställan

Med hänvisning till det ovan anförda hemställer utskottet

att ombudsmötet tar emot slutrapporten från Framtidsstudien Svenska kyrkan som folkkyrka - Folkkyrkostudien.

Sigtuna den 24 augusti 1998

På församlingsutskottets vägnar

Eivor Hultén

Jonas Alwall

Närvarande: Eivor Hultén, ordförande, Iréne Pierazzi, Håkan Engström, Nelly Wallenborg, Jörgen Silén, Lena Petersson, Åke Utterberg, Eva Forssell Aronsson, Christina Holmgren, Berit Bergman, Ingemar Öberg, Henry Svensson, Björn-Eric Carlsson, Annika Mellgren, Ann-Charlott Stegö.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.