Församlingsutskottets betänkande

1998:505

Svenska kyrkan och skolan

OF 1998:505

I detta betänkande behandlas en motion om ordning och reda i skolan. I motion 1998:503 av Göran Wahlström och Bengt Olof Dike hemställs

att ombudsmötet beslutar att ge stiftelsestyrelsen i uppdrag att på lämpligt sätt uppmuntra stift och församlingar att aktivt och konkret "gå in" i skolan för att där hjälpa personal och elever att få ordning och reda i skolarbetet.

Motionen

I motionen refereras ett antal uttalanden av elever i grundskolan, där den gemensamma uppfattningen är att det borde vara bättre ordning i skolan. Motionärerna uttrycker som sin uppfattning att det inom såväl skola som förskola i många fall råder oordning och kaos. Mot bakgrund av detta menar de att Svenska kyrkan på ett mera aktivt sätt borde stödja skolan i dess strävan att fostra barn och ungdomar. Kyrkan kan och bör, enligt motionärernas mening, sprida de normer som idag, genom sekulariseringen, ofta saknas.

Bakgrund

Kontakterna mellan kyrka och skola har behandlats vid många ombudsmöten. Det har i dessa fall varit gällt frågor om skolkyrkoarbetet. Ombudsmötet har vid upprepade tillfällen uttalat att skolkyrkoarbetet är ett viktigt fält i kyrkans arbete. (OF 1995:508, 1997:505).

Den föreliggande motionen tar emellertid upp kontakten mellan kyrkan och skolan ur en aspekt som tidigare inte behandlats av ombudsmötet.

Utskottet

Inledningsvis vill utskottet framhålla att det är väsentligt att göra skillnad på skolkyrko--arbetet och det vanliga skolarbetet. Skolan är primärt en kommunal angelägenhet. De i motionen aktualiserade omständigheterna måste i första hand vara en fråga för skolans personal, liksom för elever och föräldrar. Det kan, enligt utskottets mening, aldrig vara kyrkans uppgift att "gå in" i skolan på ett sätt som närmast skulle kunna förknippas med någon form av myndighetsutövning.

Utskottet vill dock uttala sin övertygelse om att kyrkan har en viktig roll skolan. Genom skolkyrkoarbetet skall kyrkan vara närvarande i skolans värld, såväl för elever, som för lärare och övrig personal. Det är också utskottets mening att ett bra skolkyrkoarbete utförs på många platser och att det i allmänhet råder god och nära kontakt mellan kyrka och skola. Ett agerande enligt motionens intentioner skulle menligt kunna påverka relationerna mellan kyrkans personal och skolans elever och lärare.

I detta sammanhang vill utskottet uttrycka sin tillfredsställelse över att den tidigare förut-skickade översynen av riktlinjerna för skolkyrkoarbetet, genom Församlingsnämn-dens försorg, nu har satts igång.

Utskottet vill av två huvudsakliga skäl avvisa det i motionen framförda förslaget. Det ena skälet är att skolan, som ovan nämnts, primärt är en kommunal angelägenhet. Det andra skälet är utskottets uppfattning att ett agerande i enlighet med motionens intentioner skulle kunna motverka goda relationer mellan kyrka och skola och därmed bli ett hot mot skolkyrkoarbetet.

Hemställan

Utskottet hemställer beträffande Svenska kyrkan och skolan

att ombudsmötet avslår OMot 1998:503.

Sigtuna den 24 augusti 1998

Eivor Hultén

Michael Kjörling

Närvarande: Eivor Hultén, ordförande, Nelly Wallenborg, Håkan Engström, Kerstin Björk, Jörgen Silén, Lena Petersson, Åke Utterberg, Eva Forssell Aronsson, Christina Holmgren, Berit Bergman, Ingemar Öberg, Henry Svensson, Björn-Eric Carlsson, Annika Mellgren, Ann-Charlott Stegö.

Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.