1998:49

av Hans-Olof Andrén

om beräkning av begravningsverksamhetens kostnader

KMot 1998:49

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse till kyrkomötet 1998:1 föreslås, att alla som är folkbokförda inom Sverige skall betala en avgift för att täcka kostnaderna för begravningsverksamheten. Avgiften skall fastställas på grundval av en särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader. Begravningsverksamhetens andel i den gemensamma administrationen beräknas med de olika verksamheternas andel av de externa bruttokostnaderna som fördelningsnyckel (s. 101 i skrivelsen). Pastoratets avräkning med kyrkofonden (avgift till eller bidrag från kyrkofonden) synes inte komma att räknas till den gemensamma administrationen. Såvitt kan utläsas av regeringens skrivelse kommer det inomkyrkliga utjämningssystemet överhuvud inte att beaktas vid beräkningen av kostnaderna för begravningsverksamheten.

Nu är emellertid en komponent i utjämningssystemet direkt relaterad till begravningsverksamheten, nämligen antalet begravningsplatser hos pastoratet (motsvarande). Har pastoratet fler begravningsplatser (per capita) än genomsnittet erhålles ett bidrag från kyrkofonden, som kan användas till exempelvis församlingsverksamhet eftersom begravningsavgiften beräknas utan hänsyn till bidraget. Omvänt, ett pastorat med jämförelsevis få begravningsplatser erlägger en avgift till kyrkofonden, som inte räknas som en kostnad för begravningsverksamheten och därför måste täckas med medel avsedda för annat, exempelvis församlingsverksamhet.

Enligt min uppfattning bör kyrkomötet begära hos regeringen, att hänsyn tas till avräkningen med kyrkofonden vid beräkningen av kostnaderna för begravningsverksamheten. Om regeringen inte hörsammar kyrkomötets begäran, bör utjämningen av kostnaderna för begravningsverksamheten tas bort från det inomkyrkliga utjämningssystemet. Detta bör ges Centralstyrelsen till känna.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts hemställs

1. att kyrkomötet hos regeringen begär, att hänsyn till huvudmannens avräkning med kyrkofonden tas vid beräkning av kostnaderna för begravningsverksamheten,

2. att kyrkomötet beslutar ge Centralstyrelsen till känna, vad som anförts om ett even-tuellt behov av justering av det inomkyrkliga utjämningssystemet via kyrko-fonden.

Brännön den 23 juli 1998

Hans-Olof Andrén