1998:45

av Karl-Johan Nilsson m.fl.

om den ekonomiska regleringen mellan Svenska kyrkan och staten med anledning av stat-kyrkareformen

KMot 1998:45

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse till kyrkomötet 1998:1, avsnitt 13 (sidan 238) nämns bl.a. rege-ringens uttalande "att även de kyrkliga kommunerna borde bidra till saneringen av statens finanser".

Regeringens proposition 1994/95:25 innebar att kyrkokommunernas skattemedelsfordran minskades med 6,8 % i stället för av riksdagen tidigare beslutade 3,2 %. En höjning med således 3,6 %. Propositionen lär ha föregåtts av pressmeddelande, vari man motiverar höjningen som hjälp till staten att sanera sin ekonomi. Höjningen uppfattades som en tillfällig saneringsavgift.

Regeringen synes i skrivelse 1998:1 ha låtit hela skatteadministrationsavgiften ingå som komponent i den ekonomiska regleringen. Vi anser att den i skatteadministrationsavgiften ingående tillfälliga saneringsavgiften inte skall medräknas i den ekonomiska regleringen.

Med anledning av det anförda hemställer vi

att kyrkomötet i anledning av förslagen i RegSkr 1998:1 uttalar sin uppfattning att bidragen till staten för saneringen av finanserna inte medräknas i den ekonomiska regleringen.

Bromma den 22 juli 1998

Karl-Johan Nilsson Marianne Kronberg