Motion till kyrkomötet

1998:44

av Karl-Johan Nilsson

om utredning om begravningsclearingen och de särskilda boendeformerna

KMot 1998:44

Med anledning av RegSkr 1998:1

Regeringens skrivelse 1998:1 innehåller bl.a. förslag om obligatorisk begravningsclearing. Församling som huvudman för begravningsverksamheten skall svara för kostnaderna för de tjänster som ingår i begravningsavgiften även om de tillhandahålls av en annan huvudman.

Förslaget bygger på Begravningsverksamhetskommitténs betänkande, SOU 1997:42. I betänkandet, sid 93-94, uppmärksammades de problem som de särskilda boendeformerna - servicehus, ålderdomshem och sjukhem - för med sig på ett clearingsystem. De församlingar i vilka de särskilda boendeformerna är belägna får stora kostnader p.g.a. clearingsystemet. Kommittén föreslog att frågan borde bli föremål för en särskild utredning och vara löst senast den 1 januari 2000.

I sin skrivelse, sid 113, ställer sig regeringen avvisande till förslaget. Om clearingen skulle visa sig medföra stora problem bör, enligt regeringen, behovet av en översyn av lagstiftningen på denna punkt senare tas upp till förnyat övervägande.

Det kan noteras att problemen redan uppmärksammats i den frivilliga begravningsclearingen. Pastoratsförbundet har sålunda i en skrivelse till regeringen 1996 påpekat förhållandet. Inom den frivilliga begravningsclearingen har församlingar med stor andel särskilda boendeformer kunnat ställa sig utanför systemet för att därmed undandra sig kostnadsansvaret. Inom en obligatorisk begravningsclearing finns ingen sådan möjlighet.

Regeringen bör redan nu skyndsamt utreda frågan. Sålunda bör övervägas en möjlighet att en församling får ett kvardröjande kostnadsansvar. Flyttning till de särskilda boendeformerna kräver någon form av myndighetsbeslut och grundar sig sålunda inte enbart på den enskilda människans fria val.

Med hänvisning till vad som ovan anförts föreslår jag kyrkomötet besluta

att hos regeringen begära en skyndsam utredning om de särskilda boendeformerna och begravningsclearingen i enlighet med begravningsverksamhetskommitténs förslag.

Bromma den 22 juli 1998

Karl-Johan Nilsson