1998:46

om huvudmannaskapet för begravningsverksamheten

KMot 1998:46

Med anledning av RegSkr 1998:1

Det förslag regeringen framlägger innebär att Svenska kyrkans församlingar i huvudsak får ansvaret att vara huvudman för begravningsverksamheten i Sverige.

Förslaget följer visserligen det principbeslut som fattats av riksdagen 1995 men medför i praktiken betydande svårigheter.

Från flera remissinstanser har framhållits religionsfrihetsskäl mot förslaget. Sådana argument är Svenska kyrkan som trossamfund mycket lyhörd för.

Vidare leder förslaget till en krånglig administration, inte minst med tanke på särredovisningen av kostnaderna med anledning av dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

Förslaget innebär också ett invecklat förfaringssätt i beslutsfattandet för att tillförsäkra dem inflytande som inte tillhör Svenska kyrkan.

Det skulle bli mycket enklare om huvudmannaskapet för begravningsverksam-heten låg hos kommunen och kostnaderna täcktes med den kommunala skatten. Det borde då vara möjligt att ge församlingar i Svenska kyrkan, liksom andra samfund, möjlighet att anordna allmän begravningsplats och ge kommunala bidrag till sådan verksamhet. Den lösningen av frågan skulle tillförsäkra religionsfrihetsaspekten, göra administrationen lättare och inte inskränka på Svenska kyrkans möjligheter att anordna begravningsverksamhet för de kyrkotillhöriga.

Det framlagda förslaget bör alltså inte genomföras.

Mot bakgrund av vad som anförts hemställer undertecknad:

att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad som i motionen framförts.

Tysslinge den 22 juli 1998

Lars Ekblad