1998:43

av Hans-Olof Andrén

om kreditförsäkring av pensionsåtaganden för kyrkogårdspersonal

KMot 1998:43

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse till kyrkomötet 1998:1 föreslås, att Svenska kyrkan skall ha fonderat sina historiska pensionsåtaganden för kyrkokommunal personal senast vid utgången av år 2009. Till dess fondering skett skall åtagandena kreditförsäkras. Motiveringen för förslaget är att pensionsutfästelserna idag anses tryggade genom kyrkokommunernas beskattningsrätt och att denna försvinner vid relationsförändringen år 2000.

I samma skrivelse föreslår regeringen att alla som är folkbokförda inom Sverige skall betala en avgift för att täcka kostnaderna för begravningsverksamheten. Avgiften skall fastställas helt på grundval av en särredovisning av begravningsverksamhetens intäkter och kostnader. I fråga om begravningsverksamheten består således i praktiken beskattningsrätten. Därmed faller motiveringen för att fondera pensionsåtagandena för kyrkogårdspersonalen.

Bland annat för att förebygga hos personalen kan det ändå vara rimligt att pensionsåtagandena även för kyrkogårdspersonalen fonderas i samband med relationsförändringen. Däremot saknas enligt min mening skäl att pensionsåtagandena för kyrkogårdspersonalen skall kreditförsäkras till dess fondering skett. Kreditförsäkringen skulle bli en kännbar och helt onödig utgift för många pastorat.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställs

att kyrkomötet hos regeringen avstyrker förslaget, att pensionsåtagandena för kyrko-gårdspersonalen skall kreditförsäkras till dess fondering skett.

Brännön den 22 juli 1998

Hans-Olof Andrén