1998:42

om frågor rörande begravningsverksamheten

KMot 1998:42

Med anledning av RegSkr 1998:1

Motionen behandlar frågor rörande avsnitt 4, begravningsverksamheten.

4.3.2 Ansvaret för särskilda gravplatser för dem som inte tillhör något kristet trossamfund

De regler som idag gäller för de allmänna begravningsplatserna bygger på kristen tradition. Svenska kyrkan har handhaft ansvaret för de allmänna begravningsplatserna och utfört dessa uppgifter på ett för medborgarna utmärkt sätt, vilket också varit i överensstämmelse med av riksdag och regering antagna regler.

Även i framtiden är Svenska kyrkan väl lämpad att handha huvudmannaskapet för de allmänna begravningsplatserna.

För de särskilda begravningsplatserna gäller i vissa avseenden andra regler och man kan förutse att mer uttalade specifika krav på utformning och skötsel av begravningsplatser för t.ex. muslimer kommer att ställas. Särskilt gäller detta gravsättningsfrågor och tolkningen av begreppet god gravkultur.

Företrädare för olika riktningar inom ett samfund kan också kräva olika regler, vilket ytterligare komplicerar verksamheten.

Flera remissinstanser har framfört att Svenska kyrkan inte bör vara huvudman för de särskilda begravningsplatserna.

Jag instämmer i denna uppfattning både utifrån Svenska kyrkans förutsättningar och de andra trossamfundens utgångspunkter.

Vilket samhällsorgan som i stället skall tilldelas denna uppgift bör inte kyrkomötet ha någon mening om.

4.4.1 Alla bör betala begravningsavgift

Begravningsverksamhetens kostnader och intäkter skall hållas åtskilda från den kyrkliga verksamhetens kostnader och intäkter. Alla skall betala lika stor begravningsavgift per skattekrona oavsett kyrkotillhörighet.

Den logiska konsekvensen av dessa principer borde vara att begravningsavgiften betalas av alla på likartat sätt och att begravningsavgift och kyrkoavgift debiteras separat även för de kyrkotillhöriga i Svenska kyrkan. Detta förenklar lagstiftningen och bidrar till att hålla verksamheterna åtskilda.

Om detta inte låter sig göra på grund av principöverenskommelsen bör åtgärden bli föremål för senare övervägande hos regeringen.

4.4.2 Vad bör ingå i begravningsavgiften

Jag har ingen avvikande uppfattning mot regeringens förslag. Däremot behöver innebörden i begreppet transporter förtydligas av regeringen i skrivelse till riksdagen. Omfattar den obligatoriska verksamheten även kostnader för bärare vid begravningsakt och gravsättning och vaktmästare vid urnnedsättning eller enbart t.ex. biltransport av kista.

Kyrkomötet bör begära ett klarläggande.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställs

1. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om huvudmannaskapet för särskilda begravningsplatser för den som inte tillhör något kristet trossamfund,

2. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om sättet att erlägga begravningsavgift,

3. att kyrkomötet som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om innebörden av begreppet transporter.

Skummeslövsstrand den 22 juli 1998

Staffan Holmgren