1998:38

om ombud inom begravningsverksamheten

KMot 1998:38

Med anledning av RegSkr 1998:1

I Regeringens skrivelse 1998:1 föreslås att länsstyrelsen skall förordna ombud att granska hur församlingen tar till vara deras intressen som inte tillhör Svenska kyrkan vad gäller begravningsverksamheten.

Vi anser att detta är en alltför byråkratisk och administrativt omständlig förändring. Vad vi känner till har Svenska kyrkan hittills skött begravningsverksamheten för icke medlemmar utan anmärkning. Att någon ändring skulle ske nu finns ingen anledning att befara. Alla invånare skall dessutom betala begravningsavgiften efter samma grunder så i det fallet är alla lika.

Om det trots allt behövs en kontroll, kan detta ske genom att församlingen redovisar budget och bokslut vad gäller begravningsverksamheten till länsstyrelsen.

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer vi

att kyrkomötet förklarar sig inte kunna godkänna vad i Regeringens skrivelse 1998:1 föreslagits i denna del om Ombud i begravningsverksamheten.

Växjö den 20 juli 1998

Birgitta Johansson Nils Svensson