Motion till kyrkomötet

om konungens/drottningens religionstillhörighet

KMot 1998:30

Med anledning av CsSkr 1998:2

Sedan mer än tusen år har Sverige varit ett "kungadöme" med kristen inriktning och kravet har givetvis varit att statsöverhuvudet har omfattat kristen tro.

I Svenska kyrkans centralstyrelses skrivelse till kyrkomötet 1998:2 skrives på sid. 59-60 p 2.5 Bekännelsekrav för statschefen bl.a. följande (i vissa fall förkortat):

... inte längre behövs föreskrifter om att något statsråd skall tillhöra Svenska kyrkan. ... Vi menar att statschefen i detta avseende snarare bör jämställas med statsråden än med biskopar och präster i trossamfund. ... Frågan om vilka behörighetskrav som staten ställer på statschefen kan avgöras oberoende av förslagen om ändrade kyrka-statrelationer.

Med den minst tusenåriga tradition som Sverige har när det gäller vårt statsöverhuvud, dvs. kungen eller drottningen, när det gäller religion, vore det mycket säreget med en annan religions trosbekännare på "tronen".

En jämförelse med andra länder och deras sedvänjor när det gäller s.k. statsöverhuvuden är här av intresse. Vi anser att kyrkomötet inte passivt ska godta ovanstående relaterade påståenden och konstateranden utan klart uttala en viljeyttring att vårt stats-överhuvud, f.n. konung eller drottning, ska erkänna sig till kristen tro och evangelisk-luthersk lära. Hur blir annars förutsättningarna att uppfylla de krav som ställs på Svenska kyrkan enligt kyrka-stat-överenskommelsen? Att ha en klar linje i detta fall innebär inte på något sätt ett förakt eller nedsättande av andra religioner eller trossamfund. De får givetvis fritt verka i Sverige liksom vi hoppas att Svenska kyrkan fritt får verka i andra länder.

Med hänvisning till ovanstående hemställer vi

att kyrkomötet beslutar uttala det önskemålet att Sveriges statsöverhuvud även i fortsättningen ska bekänna sig till den kristna religionen och den evangelisk-lutherska läran.

Norrköping den 14 juli 1998

Göran Wahlström Eskil Jinnegård